Slik tester Bike

Mil etter mil etter mil …
I tillegg til ytelsesmålinger og alle objektive måledata vi samler inn, kjører vi også motorsyklene både langt og lenge. Når vi er ute, kjører vi et par mil før vi stopper og bytter sykler med hverandre etter et fast mønster. Vi sammenligner kjøreinntrykk, ergonomi, komfort og diverse annet. Dessuten har hver testfører egne spesifikke oppgaver som å notere bensinforbruk eller detaljfokusere på instrumentering og kjørecomputer.

Før vi avslutter siste kjøredag (en vanlig test tar en uke), er det tanking på bensinstasjonen. Vel nede i garasjen fulltanker vi med kanne før vi veier samtlige sykler nøyaktig. Så tar vi en rekke mål som produsentene ikke oppgir, blant annet avstanden mellom sal og fothvilere for både fører og en eventuell passasjer.

På slutten av hver test finner du Målte Verdier. Der står sannheten om hva motorsykkelen du vurderer å kjøpe kan yte. Les tabellen nøye, og ikke nøl med å kontakte oss hvis du har spørsmål – vi hjelper deg gjerne. 

Det siste vi foretar oss før vi slokker lyset i garasjen, er lysmåling. Den korte sesongen med tidlige vår- og høstkvelder gjør at lyset er av ekstra stor betydning. 
Vi er faktisk det eneste motor­sykkel­magasinet i verden som er utstyrt for å måle lys, og faktum er at lys­laboratoriet vårt til og med hjelper andre med lysmålingene, deriblant SJ og Volvo lastebiler.

Måleverdier
Når det handler om ytelse, finnes det bare en sannhet – den vi kan måle oss frem til. Og vi i Bike måler mange ting.

 I tillegg til å kjøre alle testmodellene i bremsebenken (delvis for toppeffektens skyld, men også for å se hvordan grafene ser ut), måler vi alltid et stort antall parametre som bremselengde, akselerasjon, toppfart og evnen til å dra fra lavt turtall. Disse verdiene forteller oss hva motorsykkelen kan yte, og gir et bra grunnlag når vi skal oppsummere og analysere våre egne inntrykk fra kjøringen. 

Dessuten belastes syklene veldig hardt under disse målingene, som ofte foregår på flyplasser. Dette avslører igjen ganske raskt om en spesifikk modell har problemer med for eksempel slureclutchen.

Måleutstyret vårt består av GPS med 20Hz oppløsning, samt akselerometre som effektivt måler hvor mange g sykkelen bremser med, men også oppgir data som hvor raskt du oppnår maks bremseeffekt fra du begynner å bremse. 
Selvsagt kjører vi også på bane de gangene motorsyklene krever dette. Da er det Bikes testsjef, Superbike-mester Chister Miinin, som setter rundetidene. 

Også her er måleutstyret ytterst viktig. Det gir oss mulighet til å analysere hvordan motorsykkelen yter på en hel runde. Hvorfor kjører modell X saktere gjennom sving A enn modell Y, hva er grunnen til at modell Z presterer bra under bremsemålingene, men har et bremsepunkt 7,5 meter tidligere enn modell X? Disse spørsmålene, og mange andre, er slikt som vi elsker å grave oss ned i.

Poeng
En testvinner utpekes ved hjelp av poeng­tabellen der motorsyklenes egenskaper ­oppsummeres.Totalt kan en dele ut 20 poeng per tema – for eksempel ”girkasse”. 

Hver poengtabell er unik og skal ikke sammenlignes med andre testtabeller.Ved hjelp av tabellen kan det skapes en oversikt over modellenes ulike styrker og svak­heter. Modellen som får flest poeng totalt er også den vi utpeker som vinner. 

Poengtabellen tar ikke hensyn til ­verken pris eller eierkostnader, men for å gi et mer komplett innblikk, presenterer vi en ­prisoversikt for både selve motorsykkelen og enkelte reservedeler i hver test. 
Siden poeng­tabellen er objektiv, garanterer vi at en testvinner i Bike er den beste motorsykkelen!