Slik er BMWs 1800 motor

De fleste hadde ventet at BMW skulle lansere sin 1800 cruiser på EICMA, men man måtte nøye seg med nok en konseptsykkel. Nå kan det allikevel se ut som om det nærmer seg en lansering, for tyskerne har sluppet tekniske detaljer om motoren. Volumet er 1802 ccm, med boring/slag 107 x 100mm. Kompresjon er 9.6:1

Støtstengene ligger oppå sylinderen

Motoren er olje/luftkjølt og er OHV – det vil si at den har støtstenger i stedet for overliggende kamaksel. Toppene har 4 ventiler pr sylinder og de åpnes/lukkes ved hjelp av vippearmer med justeringsskruer for ventilklaring. 2 tennplugger, insprøytingsdyser montert i innsugskanalen i sylindertoppen og ECU hjelper med å møte Euro5 kravene.

Motoren har to kamaksler, montert en på hver side på toppen av motoren. Dette gjør at lengden på støtstengene kan reduseres og dermed reduseres også fram- og tilbakegående masse, noe som gir sikrere ventilkontrol på høyere turtall.
Effekten er 90 hester ved 4750 omdreininger men viktigere: Momentet er 158 Nm ved 3000. Men – allerede ved 2000 omdreininger trykker motoren ut 150 Nm! Maks turtall er 5750 omdr/min og tomgangen er rolige 950 omdreininger.