Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
BMWs retromodell R18 kan vanskelig beskrives som en dundrende salgssuksess, til tross for et meget individuelt utseende, suveren finish og behagelig kjøreopplevelse. Sammenlignet med urkraften i Triumph Rocket 3, spesielt i Storm versjon, blir det hele noe puslete. Det kan imidlertid være i ferd med å endre seg, ettersom BMW Motorrad-sjef, Markus Flasch har lagt ut en liten teaser på sin Instagram-side. Som ventet er det ikke mye å hente fra bildet: en sykkel under et støvdekke, et bakhjul som stikker ut, en spent person som ser på og gliser begeistret til ære for fotografen. Eller er det mer?
Kardangklokken er veldig forskjellig fra den som sitter på den nåværende generasjonen av R18, og det ser ikke ut til å være stilistisk motivert. Mer interessant er at svingarmelementene er helt forskjellig fra nåværende R18. Det kan selvfølgelig være at det er snakk om en konseptsykkel og at bruken av freste aludeler gjør protypebygging enklere, men konstruksjonen vil endre R18s bakfjæring på fundamentalt vis. Kan det være snakk om en heftigere sak med «sint» R18 motor og et utseende mer i tråd med Triumphs 3-sylindrede råtass – i håp om å øke adrenalinnivået hos merkefans og andre?
Bortsett fra en tilsynelatende begeistret direktør Flasch indikerer det vi ser en sintere versjon av BMWs cruiserplattform. Bakdekket er mye lavere og bredere, og selv om ikke dekkstørrelsen er synlig på bildet, ser det ut til å være nærmere 240 dekket som sitter på den klasseledende Rocket 3. Estetikk er én ting, men endringer som dette skjer vanligvis bare hvis man også legger til mye mer ytelse. Og det er alt vi kan utlede fra dette bildet: En kraftigere, mer dynamisk og hottere cruiser/bobber/muskelsykkel kan være på vei. Det er bare synd at Triumph allerede har lagt listen nesten uoppnåelig høyt med sine Rocket 3 Storm! 180 hk og 226 Nm bringer tankene til Crocodile Dundees berømte utsagn: «You call that a knife? THIS is a knife!» Og med det lener vi oss tilbake og venter….