Sjekk ut nye Triumph Trophy

En karakterfull tresylindret motor på 1215 kubikk, som utvikler 134 hk og 120 nm i dreiemoment allerede ved 6 450 rpm. Slik starter Triumphs pressemelding om den nye 2013-modellen Triumph Trophy.

Touringmodellen, med en motor hentet fra Tiger Explorer, er selvsagt utstyrt med vedlikeholdsfri kardang og Triumph påstår at modellen blir deres mest teknisk avanserte modell noen sinne. Hør bare på dette;  ride by wire, antispinn, cruise control, elektronisk fjæring, elektrisk justerbar rute, integrert lydsystem med Bluetooth-funksjonalitet, linket ABS og dekktrykkmåler, eller Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). De understreker også de romslige serviceintervallene på 16 000 km og to års garanti med ubegrenset kjørelengde.

Sterkt kort
Dermed tyder det meste på at Triumph er tilbake i touringklassen med et sterkt kort. Siste forsøk, Sprint GT, var nemlig ikke all verdens og føltes egentlig gammel allerede da den nådde gata. Trophy har imidlertid et helt annet utstyrsnivå og dette er den tredje helt nye modellen som lanseres av Hinckley-fabrikken i løpet av de siste atten månedene.

To modeller blir tilgjengelig. En standard, og en SE-modell. Begge kommer i enten blå eller grå og begge justerbare frontlys, sentralstøtte, justerbar salhøyde for føreren, låsbar oppbevaringsrom i kåpen med 12V eluttag, en 26 liters tank og Triumph Dynamic Luggage System (TDLS). Sistnevnte system hjelper til med å opprettholde balansen i chassiset ved å frikoble veskene fra chassiset, slik at veskene kan "flyte" med og optimere stabilieten. Trophy SE modellen har et kraftfullt integrert lydanlegg, med Bluetooth-teknik, USB-inngang og iPod/MP3-spiller kompatibilitet.

SE har dessuten justerbar elektronisk fjæring fra WP, som drives via en ergonomisk utformet switch kub. Føreren kan velge innstilling – Sport, Normal eller Komfort, og kombinere med ulike lasteinnstillinger – Solo, Solo plus bagasje eller 2-opp – via LCD-skjermen. SE har også Triumphs Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), noe som gir ytteligere sikkerhet under kjøring. Et ekstra 12-volts uttak for passasjeren er standard.

Presselanseringen av Trophy og Trophy SE vil finne sted i begynnelsen av september og de første motorsyklene vil finnes hos norske fohandlere i oktober/november 2012.

Hva tror du om Triumph Trophy?