En vanlig motorsykkelgaffel er når man studerer konseptet litt nærmere nesten genial i sin enkelhet. Å direkte forbinde forhjulet med føreren via færrest mulig omveier sørger for at informasjon fra både dekk og underlag filtreres så lite som mulig, og dette gir både bedre tillit og følelse.
I tillegg til fjærene inneholder hvert gaffelbein en innmat kalt cartridge, med to ventiler – en for kompresjonsdemping og en for returdemping (det finnes varianter der det ene beinet tar seg av kompresjon og det andre retur, som hos Öhlins NIX30).
Oljen både demper og smører.
Dempingen styres ved at oljen strømmer gjennom ventilene, og enkelt forklart er prinsippet at jo større hull, desto mindre demping. Utover dempingen har oljen også til oppgave å smøre, og faktisk også en indirekte fjæringsfunksjon. Oljen i seg selv er å betrakte som ikke komprimerbar; men oljenivået i gaffelen påvirker det gjenstående luftvolumet. Når gaffelen trykkes sammen, komprimeres luften (luftfjæring), og dermed gir et lite luftvolum fjæringen en relativt sett høy progressivitet.
I sum innebærer dette at forgaffelens funksjon avhenger av at den er ren, tett, velsmurt og har korrekt oljevolum.
Hold gaffelbeina rene.
En utvendig skitten gaffel sliter på pakninger, og en del smuss vil ta seg inn i gaffelen og gi opphav til friksjon og innvendig lekkasje – en ventil som ikke tetter som den skal fungerer heller ikke som den skal. Er gaffelen utett, riskerer man at oljen lekker ut, men også at luftfjæren ikke fungerer.
Å holde gaffelbeina rene betaler seg i lengden. Vanlig støv gjør ikke stor skade, men sørg for å holde innerbeina rene fra grovere partikler som kan riskere å skade pakningene. En god vane er å ta en kikk på gaffelen hver gang du tanker – det tar bare et par sekunder.
En annen anbefaling er å trimme gaffeljusteringene regelmessig. Tørk av dem, og en dråpe olje gjør susen da de er tettet med o-ringer som kan skades om det går trått, og skru dem noen runder eller klikk til begge sider (tell så du finner tilbake til grunninnstillingen).
I tillegg til forebyggende vedlikehold trenger oljen også å skiftes helst hvert år hvis du kjører langt/mye, men minst hvert tredje år.
Demontering av gaffelbeina.
Det enkleste er å demontere gaffelbeina, selv om det funker å skifte olje med beina påmontert. Løsne toppmutteren; dette går lettere hvis du slipper fjærens forspenning maksimalt litt før du slipper opp nedres styrekrones bolter, så slipper du å spenne fast beinet i skrustikka. Vil du fjerne all oljen, eller hvis gaffelen trenger en innvendig vask, skrur du også ut den nederste bolten som holder fast insatsen, ellers går det bra å bare snu beinet opp og ned. Pumpe innmaten for å få ut så mye gammel olje som mulig.
Vær nøye med oljevolumet.
Juksevarianten ved påfylling er å fylle på like mye som man har tømt ut. En mer nøyaktig metode er å måle høyden fra oljens overflate opp til gaffelbeinets topp med innmat og gaffel trykket helt sammen. Pump innmaten et par ganger før måling for å sørge for at den er full med olje. Ulike produsenter spesifiserer ulike nivåer og/eller volum, ikke gjett!
Når det gjelder oljevalg, skal du bruke en type og viskositet som er tilpasset din gaffel og det dempersystemet den har – sjekk håndboken. Sats på en olje av god kvalitet, og lykke til!