Med en prislapp på fra 129 900 kroner er Scrambler en relativt prisgunstig modell. Det finnes flere grunner til dette, men den kanskje viktigste er at samlebåndet befinner seg i Thailand. For fire år siden åpnet Ducati en fabrikk i landet, og tidligere har denne bare satt sammen motorsykler for det thailandske markedet. Nå får imidlertid fabrikken mer ansvar.
A&R rapporterer at Scrambler vil bli den første Ducatien som settes sammen i den thailandske fabrikken. Borgo Panigale, den italienske fabrikken, skal produsere rammen og motoren, som så sendes til Thailand for å monteres sammen med resten av delene.
Det blir stadig vanligere at produsentene setter bort deler av produksjonen til India, Thailand, Indonesia eller Kina. BMW, KTM og Harley-Davidson gjør dette, bare for å ta et par eksempler. En velger å ta hånd om de avanserte delene selv – som motor og ramme – mens det mer ukompliserte, som montering, legges til Asia. Det har ikke blitt meldt om spesifikke kvalitetsproblemer i kjølvannet av opplegget, det virker som det fungerer bra. Men Ducati har en svoren tilhengerskare – tror du produsenten gjør det riktige her?
Er en Ducati bare en vaskeekte Ducati hvis den produseres i sin helhet i Italia?