Siste nytt
Med en prislapp på fra 129 900 kroner er Scrambler en relativt prisgunstig modell. Det finnes flere grunner til dette, men den kanskje viktigste er at samlebåndet befinner seg i Thailand. For fire år siden åpnet Ducati en fabrikk i landet, og tidligere har denne bare satt sammen motorsykler for det thailandske markedet. Nå får imidlertid fabrikken mer ansvar.
A&R rapporterer at Scrambler vil bli den første Ducatien som settes sammen i den thailandske fabrikken. Borgo Panigale, den italienske fabrikken, skal produsere rammen og motoren, som så sendes til Thailand for å monteres sammen med resten av delene.
Det blir stadig vanligere at produsentene setter bort deler av produksjonen til India, Thailand, Indonesia eller Kina. BMW, KTM og Harley-Davidson gjør dette, bare for å ta et par eksempler. En velger å ta hånd om de avanserte delene selv – som motor og ramme – mens det mer ukompliserte, som montering, legges til Asia. Det har ikke blitt meldt om spesifikke kvalitetsproblemer i kjølvannet av opplegget, det virker som det fungerer bra. Men Ducati har en svoren tilhengerskare – tror du produsenten gjør det riktige her?
Er en Ducati bare en vaskeekte Ducati hvis den produseres i sin helhet i Italia?