Sa du ytelse? DETTE er ytelse!


Denne saken fra Essence Motorcycles i Lyons, Frankrike fortjener definitivt litt omtale. Den er døpt e-RAW og har utseende og ytelser som skal bli vanskelige å overgå – i hvert fall blant ting som er reseptfrie. Glem alle tanker om banekjøring, touring eller offroad – dette er et posørverktøy som får selv de råeste bensingutta til å virke en smule puslete. Designet er en ting: En fake tank drar seg i en fantastisk bue bakover fra styrehodet og ender til slutt i et knøttlite sete – akkurat passe for en macho posør,men kanskje i minste laget for oss med noe mindre ideell kroppsfasong. Det kan også være grunn til å tippe at det kan komme tretthetsbrudd i den krappe buen foran – det blir noen ganske heftige strekk- og kompresjonsbelastninger der!

Men, uansett hvor nesten eterisk lett og luftig designet er – det er motoren som virkelig får oss til å trekke pusten dypt og lure på om vi tør. Essence Motorcycles lever opp til navnet sitt: Målsettingen er å lage en motorsykkel som er rå og essensiell og som «reaktiverer sansene». For å understreke dette har de installert en motor som, i slappeste versjon, gir 109 hester og 210 NM – ille nok i seg selv på en sånn sykkel,
men det blir verre (eller bedre?): Verstingmotoren, døpt «Version Survoltee» brenner ut 150 kW – det er 205 hester og ville,vanvittige, asfaltrivende 400 Nm. Dette er maks effekt – ikke kontinuerlig – og maks fullgassperiode er 30 sekunder. Men 30 sekunder med den det momentet? China, here we come!
Det er en viss sjanse for at maskinen har tendenser til å steile og det finnes ikke ett eneste elektronisk hjelpemiddel – ikke av noe slag. Men – dersom en klarer å holde sykkelen i rett linje og framhjulet først skal 0-100 gå unna på 2,8 sekunder. Topphastigheten er begrenset til gatevennlige 200 km/t. Vekt uten karbonstæsj er 194 kilo, men ta vekk litt metall og sett inn litt karbon så reduseres den til 187 kg.
Det største batteriet som leveres er på 20 kWh hvilket skulle gi ca 8 minutter på full rulle. Det er allikevel ikke et problem – full gass er jo begrenset til 30 sekunder
og med det i bakhodet kan en vurdere sannhetsgehalten i produsentens påstand om 220 km rekkevidde.
Om den er praktisk? Spiller ingen rolle! Den er nydelig kreativt designet og har en ytelse som vil få den mest herdede villmann til å be om nåde.
Det var «rå og essensiell og reaktivere sansene» de sa, ikke sant?