Ringte veimeldingstelefonen – ingen reaksjon

Etter en ubehagelig opplevelse i går, onsdag 12 september kl 0730, ringte Chritian Harholt veimeldingstelefonen 175, for å varsle om større mengder korn i veibanen ved bomstasjonen på fylkesvei 800 (gamle E39) ved Thamshavn. Han fikk bekreftet at beskjeden skulle videreformidles, og at vedlikeholdspersonell skulle kalles ut.

Klokken 1200 samme dag kjørte han på nytt gjennom bomstasjonen, denne gang med bil, og det var tydelig å se at ingen hadde ryddet opp. For å
teste hvordan kornet i veibanen påvirket friksjonen gjorde han en «bremsetest», og følelsen av å bremse på våt is er en beskrivende sammenligning. Kl. 1600 var situasjonen den samme, bortsett fra at trafikken hadde flyttet litt mer på kornet i veibanen.

Hva skal til før de reagerer
Det er meget useriøst av vegvesenet å behandle en såpass viktig beskjed med å ikke gjøre noe som helst. Hvor stor fare må det være før vegvesenet reagerer? Har det i det hele tatt noe for seg å ringe trafikkmeldinger inn til 175?

Det er for så vidt slik at denne situasjonen representerte størst fare for mindretallet på to hjul, men i en nødbremsesituasjon med bil ville kornsølet også kunne fått fatale følger. Dette var tross alt midt i bomstasjonen, og der har du ikke mange muligheter for å styre unna hindringer. Under telefonsamtalen med 175 ble det også presisert at det ikke var noen trivelig opplevelse å kjøre motorsykkel gjennom dette «0-friksjonsbelegget».

Godt overvåket
Harholt håper at dette bare dreier seg om et enkeltstående tilfelle, og regner med at vegvesenet følger opp den opprinnelige henvendelsen for å finne ut hva som skjedde.

Det burde også være en smal sak i finne den som forårsaket kornsølet, for en slik bomstasjon er vel forholdsvis godt video-overvåket. Den skyldige bør straffes, det finnes eksempler på at transportører har fått streng straff for mye mindre forseelser enn dette!

Hva er dine erfaringer med veimeldingstelefonen?