Refleksjoner fra den siste MotoGP-testen

Den siste MotoGP-testen ble avsluttet søndag på Losail i Qatar. Øverst på resultatlisten fant man Yamaha-fører Maverick Vinales. Han har vært den raskeste i samtlige forsesongtester, og burde dermed være favoritt i år. Dette sier også hans argeste konkurrenter Valentino Rossi og Marc Marquez.

– Det virker som vi har bra potensial med den nye Yamahaen, for Vinales er svært, svært rask, forteller Rossi.
– Det er en fører som er raskere enn alle de andre, og det er Vinales, men de øvrige kan vi fighte imot, forteller verdensmester Marquez.

De raskeste rundetidene oppsummert etter tre dagers testing:
1. Maverick Viñales ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 54.330s [Day 3] 2. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP17) 1m 54.401s +0.071s [Day 3] 3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 54.469s +0.139s [Day 3] 4. Jorge Lorenzo ESP Ducati Team (Desmosedici GP17) 1m 54.519s +0.189s [Day 3] 5. Alvaro Bautista ESP Aspar MotoGP Team (Desmosedici GP16) 1m 54.714s +0.384s [Day 3] 6. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 54.732s +0.402s [Day 2] 7. Scott Redding GBR Octo Pramac Racing (Desmosedici GP16) 1m 54.750s +0.420s [Day 3] 8. Jonas Folger GER Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 54.807s +0.477s [Day 3] 9. Cal Crutchlow GBR LCR Honda (RC213V) 1m 54.821s +0.491s [Day 3] 10. Johann Zarco FRA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 54.900s +0.570s [Day 3] 11. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 54.990s +0.660s [Day 3] 12. Aleix Espargaro ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 55.121s +0.791s [Day 2] 13. Andrea Iannone ITA Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1m 55.284s +0.954s [Day 3] 14. Karel Abraham CZE Aspar MotoGP Team (Desmosedici GP15) 1m 55.333s +1.003s [Day 3] 15. Alex Rins ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR)* 1m 55.362s +1.032s [Day 3] 16. Jack Miller AUS Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 55.455s +1.125s [Day 3] 17. Loris Baz FRA Reale Avintia Racing (Desmosedici GP15) 1m 55.539s +1.209s [Day 3] 18. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Racing (Desmosedici GP17) 1m 55.556s +1.226s [Day 3] 19. Sam Lowes GBR Factory Aprilia Gresini (RS-GP)* 1m 56.167s +1.837s [Day 3] 20. Tito Rabat ESP Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 56.214s +1.884s [Day 2] 21. Bradley Smith GBR Red Bull KTM Factory Racing (RC16) 1m 56.351s +2.021s [Day 3] 22. Pol Espargaro ESP Red Bull KTM Factory Racing (RC16) 1m 56.471s +2.141s [Day 3] 23. Mika Kallio FIN KTM Test Rider (RC16) 1m 56.891s +2.561s [Day 3]

Blue Name = Rides for Factory Team.
Red Name = Rides for Satellite Team.
* Rookie

Listen er hentet fra www.crash.net.

Refleksjoner:
Ducati gjør de det skal, og ligger igjen i toppen med Dovizioso nest raskest og Lorenzo på fjerdeplass. Der skal de ligge med tanke på hvor bra Ducatien pleier å fungere på Losail-banen. Honda-fører Dani Pedrosa forlater Qatar som tredje raskeste fører, og føler at han har truffet riktig med den nye Hondaen. Teammakkeren, verdensmester Marquez, finner du først på ellevte plass, som kanskje overrasker litt. Men vi skal ha i bakhodet at Marquez ikke krasjet mindre enn fem ganger i løpet av helgen, hvorav tre av dem kom i løpet av den siste dagen. Dermed mistet teamet en god del verdifull tid på banen og som isteden ble tilbrakt i depotboksen.

Suzuki finner vi først på 13. og 15. plass, som kan virke litt langt nede. Vi får vel se hva som skjer til det første racet, om de kan finne noen justeringer som får sykkelen til å gå litt fortere.

Aprilia ser vi på 12. plass med Aleix Espargaro, mens kollega Sam Lowes ligger på 19. plass. Aleixs raskeste rundetid får meg til å heve litt på øyebrynene. Vi får kanskje se Apriliaen litt høyere oppe på listene i år. De fant noe i slutten på forrige sesong, og med litt flaks (for oss seere, men steinhardt arbeid for teamet) så kan det kanskje bli en pallplass?
 
Nykommer KTM inntar de siste plassene med førerne Bradley Smith (21), Pol Espargaro (22) og testfører Mika Kallio (23). Ifølge førerne og teamet selv er de med i utviklingskurven og ser frem til sesongen. Alle hos KTM er svært bevisst på det harde arbeidet som ligger foran dem. De er tross alt ”Ready to Race”.

Ducatis uvanlig stygge kåper er nok det som ble helgens største snakkis. På lørdagen fikk både Dovizioso og Lorenzo teste de begredelige skaperverkene. Ifølge teamet gir de nesten samme resultat som samtlige av fjorårets vinger presterte, og det er det viktigste. Hvordan motorsykkelen ser ut spiller mindre rolle om man vil vinne VM, for det gis ingen bonuspoeng til den peneste sykkelen.

– Det var veldig vanskelig å bygge en fin kåpe med tilsvarende down force som vi hadde i fjor i og med det nye reglementet, men ingeniørene våre har gjort en god jobb, forteller Dovizioso.

Nå gjenstår det mindre enn to uker til sesongpremieren, og det skjer et febrilsk utviklingsarbeid hos teamene for å rekke de siste justeringene før den nye sesongen dras i gang fredag 24. mars med trening, kval og til slutt selve racet søndag 26. mars klokken 20.00.

Gå ikke glipp av racene på Viasat Motor eller på www.motogp.com.