I dag sitter undertegnede nesten alene i den svenske redaksjonen. Det er bare Kristin, vår førsteklasses layoutmedarbeider, som holder meg med selskap. Sjefredaktør Tobias dro motvillig av gårde til Frankrike for å teste dekk. Værmeldingen viste nemlig rikelig med regn der de skulle være, og han så ikke akkurat frem til dette. Andreas, som nylig var av gårde på prøvekjøring, passet på å ta litt kjærkommen fri og dro til fjells for å stå på ski.
Men redaksjonen er ikke noe hvilehjem for det. Siden jeg var ute og kjørte årets første test i forrige uke sammen med Petri, Kenneth og Joachim, er det mye å ta tak i. Sykler skal vaskes, poleres og returneres. Så skal prøvekjøringen vurderes og data sammenstilles i tabellform for dere som leser magasinet. Det blir også en god del korrespondanse mellom testførerne for å sammenligne fakta og inntrykk. Testen, som skrives av vår finske kollega Petri, overlater ingen ting til tilfeldighetene. Alt skal verifiseres og dobbeltsjekkes.
Men jeg passer også på å tjuvtitte litt på hva som skrives og sendes om MotoGP-premieren mellom oppgavene. Tobias og jeg er nesten besatt av å vite hva som skjer og hvordan det vil gå i 2016-sesongen. Kommer Rossi til å vinne enda en MotoGP-tittel, eller blir det fjorårsvinneren og den som har vist mest lovende takter foran sesongen, Jorge Lorenzo, som klyver høyest opp på pallen i høst? Jeg heller nok dit hen, selv om det finnes flere utfordrere i år. I hvert fall to til; Hondaførerne Marc Marquez og Dani Pedrosa.
Jeg ser ikke for meg andre potensielle vinnere, selv om flere førere kan være med og vinne enkeltrace. Testene har vist store omstillingsproblemer fra Bridgestone til Michelin. Den som har fikset dette best hittil er utvilsomt Lorenzo. Han har kjørt raskt på både enkelrunder og ved racesimulering, der en tester over en hel racedistanse. Valentino Rossi har opptrådt som utvikler og har dermed ikke hatt fokus på rundetider. Men han må fortsatt regnes med! Han er mer sulten enn noensinne, og viljen til å vinne over Lorenzo og Marquez vil få ham til å flytte fjell om det trengs.
Hva tror du? Hvem blir den raskeste føreren i 2016?
Ellers kan den norske redaksjonen melde at det legges siste hånd på Bruktguiden 2016 i skrivende stund, samt at Stig-Roar reiser til Italia i morgen for å prøvekjøre et par MotoGuzzi-modeller. Ikke noe hvilehjem der heller, med andre ord.