Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
I en tid da lynkjappe sportssykler i 600-klassen oppleves som mildt sagt utrydningstruet, gir Yamaha oss litt trygghet i tilværelsen ved å tilby R6 også neste år.
YZF-R6 i 2017-versjon er i bunn og grunn samme motorsykkel som i fjor, men den har fått en hel rekke spennende nyheter. De mest markante er de nye kåpene som tydeliggjør slektskapet med storebror R1. Den nye plasten skal også redusere luftmotstanden, og dette gir plass til et nytt luftinntak i nesa.
Blant de mange nyhetene finner vi grovere gaffelbein fra KYB på 43 millimeter, mot forgjengerens 41. Disse skal være av samme variant som sitter på R1, og diameteren på fremre aksel er også økt, nå til 25 millimeter. Bakre støtdemper er også fra KYB og nydesignet.
Om vi fortsetter i denne enden av motorsykkelen, finner vi bremseskiver på 320 millimeter og 4-stemplede kalipere som sies å være av samme type som hos nåværende utgave av YZF-R1. I skrivende stund er det uklart om det bare handler om samme type, eller om det er nøyaktig samme komponenter på modellene.
Bakrammen er ny, slankere og produsert av formstøpt magnesium for å holde vekten nede. Dette medfører at også salen er ny. Designen skal gjøre det enklere for føreren å skifte tyngdepunkt raskt og enkelt. Den er også 20 millimeter smalere foran, og dette gjør at føreren kan komme nærmere tanken for å få bedre aerodynamikk.
En helt ny bensintank av aluminium er plassert foran, med en ny sveiseteknikk som kalles Cold Metal Transfer. Teknikken har hjulpet Yamaha med å forme tanken slik at den skal gi best mulig grep for knærne når man svinger. Tanken påstås å være 1,2 kilo lettere enn den tilsvarende ståltanken.
Til tross for flere vektbesparende nyheter stopper nåla fortsatt på 190 kilo i kjøreklar tilstand for denne modellen.
Motoren er nå Euro 4-godkjent, og hittil har ikke Yamaha oppgitt noen effekt- eller dreiemomenttall. Modellen får også quickshifter som standard. Andre tekniske nyheter er Yamahas traction control TCS, som har seks nivåer og betjenes fra styret. YZF-R6 har også oppdatert instrumentering.