Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Med gråtonet lakk og en solid opp/ned-forgaffel står helt nye Triumph Thruxton R og brisker seg i solen. Er du svak for den moderne caféracer-fasongen, holder det å kaste et raskt blikk på de polerte trådeikefelgene, i kombinasjon med de radialmonterte Brembo-kaliperne, for å falle pladask.
Vil ofte stå parkert ved trendy kafeer
Mange Thruxton-sykler vil sikkert tilbringe store deler av levetiden parkert utenfor kaféer i de mer trendy bydelene. Til tross for dette ville det vært sørgelig om kjøreegenskapene ikke levde opp til utseendet. Tanken bak et tanklokk med klassisk racingdesign og den fabrikkmonterte singelsalen er bare noen detaljer som får det til å kile veldig i gasshånden. Vel oppe i salen må jeg strekke meg litt over den lange og lave tanken for å nå frem til clipon-styret. Hele rammegeometrien er foroverlent aggressiv, men kjørestillingen er likevel litt oppreist takket være at styret er plassert litt høyere. Motoren dreier i gang, og via en stor luftboks suges luften inn i parallelltwinnen på 1 200 kubikk. Luften blandes med bensinstrømmen, som kontrolleres av en Ride By Wire-styrt gassrulle. Responsen er rask, men ikke hissig.
En buldrende eksoslyd med skarpe overtoner høres fra de høytliggende megafonene på hver side av aluminiumsvingen. Føttene forlater bakken og lander på fothvilerne, som er plassert litt høyere og lenger bak for riktig design og kjørefølelse.
Oppfordrer til aktiv rampekjøring
Jeg triller i vei, og girene klikker på plass uten noen som helst anstrengelse med akkurat passe mekanisk og distinkt følelse. Clutchen er barnslig letthåndtert. Farten øker, og ferden går via en kortere motorveistrekning mot mer svingete småveier. På de mer åpne veiene leverer Thruxton hotrod-vibber idet det maksimale momentet på 112 Newtonmeter slippes løs. Akselerasjonen skjer helt uten nervøsitet i det stabile chassiset. Samtidig er akselavstanden hos Thruxton til og med kortere enn hos Triumphs streetfighter Speed Triple. Dette, i kombinasjon med et realt moment, oppfordrer til aktiv rampekjøring.
I kåpeløs standardutførsel er lengre etapper i motorveifart ikke akkurat noen fornøyelse. Men motorkreftene signaliserer at den gjerne tøffer og går så lenge du orker på grunn av turbulensen. Det er helt klart rolig trafikkerte landeveier som er Thruxtons naturlige habitat. Tanken er smal, dette gir sykkelen en slank midje, og det gjelder å knipe med knærne for bra støtte ved aktiv kjøring. Den solide forgaffelen fra Showa og de ditto bremsene gjør at det føles trygt å gasse på gjennom det bølgende landskapet. Thruxton R styres enkelt inn i svingene, og det finnes nok med krefter til at du skal kunne fokusere mer på sporvalg enn på å finne riktig gir.
Traction control er standard, som et ABS-system som jobber med fine pulseringer. Kjøreopplevelsen er ryddig, men det finnes alternativer for dem som higer etter å sette rundetider under en banedag. Førerhjelpemidlene kan stenges av helt, og Ride By Wire-systemet tilbyr et Race-nivå med raskere gassrespons.
Motoren er et realt steg opp
Motoren i de nye Bonneville-syklene er et realt steg opp fra forgjengerens luftkjølte 865-kubikker. De som sitter i den nye basismodellen T120 og i Thruxton er grunnleggende like, men er justert for ulike kjøreopplevelser. I Thruxton har 1 200-kubikkeren fått tillegget HP, som står for High Power. Dette betyr en viss finsliping for å plukke ut mer effekt. Like under 100 hester er ikke så veldig mye fra 1 200 kubikk, men fortsatt flere enn de 79 som T120 byr på.
I Thruxton har motoren en lettere veivaksel og høyere kompresjon, dette har gjort den merkbart kjappere, men det mest tydelige karaktertrekket under kjøring er likevel det høye og jevne momentet.
Mengder med bremsekraft, svært behagelig fjæringskomfort
Bremsene fra Brembo byr på mengder med bremsekraft, men uten det initielle miste-pusten-bittet som jeg personlig foretrekker. Det føles som at kreftene fra bremsekaliperne leveres langsomt stigende. På tilbakeveien, etter en god stund i salen, slås jeg av at fjæringskomforten er svært behagelig. Det som forstyrrer litt er at jeg med mine 179 centimeter har fått lov til å kjøre med relativt rette armer for å nå over den lange tanken. Dette gjør at jeg kjenner en god del av de dårlige veistrekningenes ujevnheter i armene.
Et designobjekt med mengder av kjøreglede
Triumph har gjort hjemmeleksen grundig før de torde å slippe ut de nye Bonneville-modellene på markedet. Retrosyklene er merkets definitive volummodeller, så en flopp hadde blitt skjebnesvanger.
Med Thruxton byr Triumph på et fenomenalt detaljarbeid som kan gjøres enda lekrere med et hav av originaltilbehør. Nye Thruxton R er et designobjekt som er klar til å øse på med mengder av lett tilgjengelig kjøreglede når du er lei av caféracerpreget.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 5 2016.
Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Triumph / Andreas Jennersjö