Prøvekjøring: KTM Super Duke GT

KTM 1290 Superduke GT er sykkelen som skal ta opp kampen med rivaler som BMW S 1000 XR og Ducati Multistrada 1200 S. Når det østerrikske firmaet bygger en sporttourer, gjør de dette på sin egen måte, og firmaets racingfokus er ikke noe de tar lett på. Dette blir tydelig så snart jeg får øye på sykkelen der den står fullt utstyrt og bare venter på å få rast ut langs Mallorcas svingete fjellveier.

Selv om mye er gjort om og et tusentalls timer er lagt ned under byggingen av Super Duke GT, er det ikke vanskelig å se at det lurer en ilter Super Duke R under kåpene og bak veskene. Chassismålene er identiske med streetfighteren for å gi GT-varianten en mer sportslig fremtoning foran strenge touringegenskaper. Det er den aktive føreren som er målgruppen. Han eller hun som ikke vil gi avkall på kvikke sportssykkellignende egenskaper selv om vi snakker ferie og mange mil i salen på varierende veier.

Et lavtrykk med torden og regn trekker inn i nattens løp og kjøler ned luften markant før prøvekjøringsdagen. Jeg drar et lettelsens sukk over at jeg har valgt allværsdressen istedenfor skinndressen. Dagens kjøring vil for det meste by på våte og glatte veier.

Føles stabil og komfortabel, men kunne vært bredere håndtak.
Jeg lar traction controlen være aktivert, i det minste innledningsvis, sammen med ABS-systemet. Det føles tryggest å begynne vettugt og føle motorsykkelen og underlaget på tennene før tempoet øker.

Super Duke GT føles stabil, og jeg sitter passe foroverlent og litt sportslig, men uten at armene dovner bort av tyngden fra overkroppen. Bensintanken med 23 liters volum gir naturlig støtte for knærne.

Varmeholker er standard og noe en selvsagt benytter på en kald dag som denne. Effekten er nok til å varme kalde never, men selve håndtakene kunne gjerne vært litt bredere. Med tykke hansker er det så vidt at hendene får plass.

Mens vi triller videre, lar jeg den nyutviklede quickshifteren jobbe ved oppgiringer. Den gjør jobben med glans hver gang, men nedgiringer må jeg ivareta på egen hånd. Det spiller egentlig ingen rolle siden både girkasse og clutch jobber lett.

Gassrespons i tre nivåer, jevne motorkrefter med masse moment. 
Gassresponsen justeres i tre nivåer (Sport, Street og Rain). I Rain-nivået synker effektuttaket til 100 hestekrefter, og Super Duke GT blir snill som et lam. På øvrige nivåer er det full effekt med 173 hestekrefter som skal tøyles via ride-by-wire.

Motorens krefter leveres jevnt med et overskudd av dreiemoment gjennom hele registeret.

Når traction controlen slås av, reiser GT-en seg raskt på bakhjulet under gasspådrag på de tre første girene. Til tross for dette føles den velbalanserte motorsykkelen trygg og sikker hele tiden. Den er underholdende, og jeg værer at den er helt på linje med KTMs varemerke. Konkurransearven skal også føles ved touring.

Bra semiaktiv fjæring, suverene bremser.
Super Duke GT styrer enestående bra inn i svingene, og den protesterer overhodet ikke ved røff behandling. Den semiaktive fjæringen ivaretar jobben godt, og det er bare å bestemme med bryterne på styret hvilken hardhetsgrad du ønsker. Jeg kan enkelt endre innstillingene under kjøring når veien endrer karakter eller tilstand. Anti dive-funksjonen som er innebygd i to av nivåene er en god tanke, Men den gir meg ikke den helt riktige følelsen for hva som skjer med forhjulet når jeg bremser. Det merker du raskt ved å velge Sport-nivået. Da dykker fronten mer normalt ved innbremsning, og formidler nøyaktig det som skjer.

Bremsene fra Brembo er svært bra og lettdoserte. De ble overhodet ikke matte under den aktive kjøringen med temmelig hard innbremsing. ABS-systemet har tre ulike innstillingsmuligheter: Kombifunksjon, Supermoto-nivå der en mangler ABS for bakhjulet, og til slutt muligheten for å slå av alt.

En svært velutstyrt sykkel som skåner kroppen – to sykler i en.
På kvelden, idet vi vender tilbake fra en hel dag med intensiv kjøring, føler jeg meg fortsatt kvikk og fresh. Det verker ikke noe sted i kroppen, og dette er et bra skussmål for en sykkel av denne typen. Spesielt siden den har en såpass sportslig karakter som Super Duke GT.

Du får en svært velutstyrt sykkel for prisen på 247 300 kroner. Hillhold-control, dekktrykkovervåkning, cruise control, svinglys og kjørecomputer følger med på kjøpet.

At det ikke finnes 12-voltsuttak for mobillader kan sikkert føles som et savn blant visse touringførere. De som liker å kjøre motorsykler med over 170 hestekrefter i et sportslig chassis tror jeg personlig ikke gråter for denne lille tabben.

Super Duke GT er to sykler i en. Selv om dette betyr kompromisser, får du en motorsykkel som kan gi deg en herlig opplevelse på favorittbanen og samtidig duge som langturslokomotiv på ferien. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nr. 4 2015
Tekst: Christer Miinin Foto: KTM 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser