Noen mil utenfor Barcelona ruver det majestetiske Montserrat-fjellet med spektakulære og nesten plantelignende konturer utmeislet i den lysebrune kalksteinen. En fin utsikt, men jeg ser nesten ikke fjellet ettersom jeg konsentrerer meg om den nærmest racerbanelignende veien oppover i fjellene. Under meg hyler rekkefireren i nye BMW S 1000 XR, det nyeste tilskuddet i den firesylindrete S-familien i et segment som BMW definerer som ”Adventure Sport”. I praksis betyr det en helt gatefokusert sporttouringsmaskin med en noe mer oppreist kjørestilling enn det som tidligere var vanlig – kanskje en form for tysk Ducati Multistrada?
Mer stabil og komfortabel, bedre bagasjeplass
Sammenlignet med sine R og RR-søsken har XR fått 109 millimeter lengre akselavstand og forsterket bakramme for både bedre stabilitet, men fremfor alt lastekapasitet. Fjæringsveien har dessuten blitt lengre for å til dels øke komforten, men også for at motorsykkelen skal håndtere dårlig asfalt bedre.
Mest interessant høyt i registeret, unødig treg giroverføring
Motoren er identisk med den i det kåpeløse søskenet S 1000 R, og leverer 160 hestekrefter ved 11 000 omdreininger. BMW snakker mye om sin prioritering av lavturtallsegenskapene, men sammenlignet med en twin i samme effektklasse er bunndraget relativt beskjedent. Desto mer interessant blir det imidlertid høyere opp i registeret. Fra rundt 7 000 omdreininger begynner det å trykke på veldig bra, og deretter overtar en aggressiv effektutvikling opp til og over 11 000. Lyden med originalanlegget er bortgjemt ved konstant fart, men ved pådrag låter systemet veldig bra.
S 1000 XR har quickshifter som en mulighet, både for opp- og nedgiring. Dette innebærer at clutch og motorelektronikk styres automatisk slik at du bare bruker girpedalen ved giring – men med helt gassavslag ved nedgiring. Giringen blir selvsagt rekordrask, men jeg syntes samtidig at giroverføringen var unødvendig treg. Hvis man bruker clutchen, har girkassen dessuten nesten ingen feedback på at et gir går i, noe som krever litt tilvenning. Jeg mistenker at basisversjonen uten quickshifter fungerer vel så bra i lengden, men ingen utgave uten dette utstyret var tilgjengelig ved denne prøvekjøringen.
To kjørenivåer som standard, to som opsjon, kan kjøpes med Sving-ABS
BMW S 1000 XR har i standardversjon to kjørenivåer: Rain og Road, hvor Rain har mykere gassrespons, redusert effekt til 148 hestekrefter og strengere antispinnregulering. Som opsjon finnes nivåene Dynamic og Dynamic Pro, som blant annet prioriterer retardasjon fremfor stabilitet ved bremsing. En annen mulighet er ABS Pro, et hellningssensitivt ABS-system som gjør bremsing i en sving sikrere og mer effektivt. I tillegg til at ABS Pro kan kjøpes som en oppgradering til HP4, er S 1000 XR den eneste modellen fra BMW som til nå kan kjøpes med sving-ABS.
Mye ekstrautstyr
Litt lenger nede på listen over tilleggsutstyr finnes Dynamic ESA, en semiaktiv fjæring som kan stilles i to ulike nivåer for hardhet og varierende forspenning avhengig av last. Subjektivt føltes fjæringen under prøvekjøringen som en vellykket kombinasjon av komfort og respons.
Nordic-pakken inneholder alt man får av fabrikkmontert utstyr. For 18 900 kroner får man alt ovenfor, samt midtstøtte, cruise control, bagasjebærer, GPS-forberedelse med betjening på styret, LED-blinklys og veskefester. Utover dette kan man kjøpe sidevesker på totalt 63 liter og en toppboks som rommer 30 liter.
Justerbart kåpeglass og tre salhøyder
Den svingete veien tar slutt og går over i en ordinær motorvei. S 1000 XR er dønn stabil til langt forbi 200 kilometer i timen, og passer utmerket til å krysse kontinenter i høy fart. Og når farten må reduseres, innbyr bremsene til en fantastisk tillit med bitt, kontrollerbarhet og ABS-funksjon på topp. Kåpeglasset kan stilles i to ulike høydenivåer, og kan dessuten justeres under kjøring. Vindbeskyttelsen fungerer ganske bra helt opp i høy hastighet, og har ingen turbulensutfordringer av betydning. Sittestillingen er mer romslig enn på en sportsmotorsykkel, men trangere enn for eksempel en GS. Jeg er 190 centimeter lang og hadde en behagelig avstand til styret, men knevinkelen var en aning for skarp.
For å kunne tilpasse kjørestillingen til førere med ulik lengde, finnes det tre ulike salhøyder å velge mellom, samt en mulighet til å senke chassiset 55 millimeter, men kun hvis sykkelen utstyres med Dynamic ESA.
Svært kompetent og morsom maskin
BMW har utvilsomt lagd en svært kompetent maskin som er behagelig nok for langturer og ikke minst svært morsom å kjøre. Prisen starter på 209 400 kroner, men vokser fort når man krysser av for ekstrautstyr. Utførelse og design vekker må-ha-lysten.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 7 2015
Tekst: Anders Adolfsson Foto: BMW