Programvare til innsprutet på KTM 990 modeller

Med Tune Boy får vi tilgang til en kode som gjør at vi kan gå inn i orginale programvaren og endre parametre på innsprutet og sensorer etter egne ønsker. Etter flere dager med testkjøringer har vi fått en helt annen gange på lavfart selv uten å bytte eksosanlegg eller endre på luftfilterboks. Vi får altså utrolig bra resultat bare med programvare på en helt orginal sykkel men det krever en god del jobbing på pc’n. Dette er ingenting for deg som skal prøve dette sjøl. Kjøring i bremsebenk med fuelsensorer er helt nødvendig. Får litt effektøkning uten andre modifikasjoner enn programvaren og spesielt tomgang og lavfartegenskaper blir fantastisk bra. Gir ca 3 hk effektøkning, altså nesten samme som bytte lyddempere men med vesentlig bedre resultat og til nesten 1/3 av prisen.Vi tar ca 6000,- for denne jobben og det gjelder på alle 990 modeller. Kan virkelig anbefales.

Programvare og Acra lyddempere
Med modifisert programvare som vi har tilpasset selv og Acra lyddempere blir resultet ca 7 hk effektøkning nesten over hele registeret. Programvaren er helt forskjellig om vi har montert lyddempere eller ikke. Den må tilpasses i hvert enkelt tilfelle. Motoren er nå veldig merkbar sterkere. Med nye programvaren kan vi gjøre motoren snill eller med helt rå gassrespons alt ettersom hvordan kunden vil ha sykkelen. Følsomheten ved av/på kan altså justeres bort helt om ønskelig.

Programvare, Acra lyddempere og Superflow luftboks
Vi har kjørt mye med KTM’s 990 modeller. Tidligere erfaring tilsier at luftfilterboksen er en stor hindring for å øke effekten vesentlig. Med litt leting på nett fant vi en produsent på en helt ny komplett luftboks som består av et 2 aluplater med KN filter i mellom. Det følger også med nye spjeld til innsuget som skal monteres. Luftboksen likner på de som brukes på tunede gamle V8 motorer. Denne luftboksen kan ikke monteres uten å endre programvaren i innsprutet. For å få motoren til å gå som et snillt troll må vi endre mappingen en god del. Men for et fantastisk resultat vi får. Hele 14 hk effektøkning fra orginal. Og en fantastisk fin motorgange. Nå kan vi løfte bussen opp på bakhjulet på gassen på tredje gir. Helt rått. Følsomheten ved av/på gass justerer vi etter kundens ønsker. Vi har lagd 3 utgangspunkt, snill, medium og racing. Må bare prøves. Nå kan du stå på sykkelen og kjøre på grus på tomgang uten å trille av sykkelen. Og 112 hk på bakhjulet på en slik sykkel er mildt sagt morsomt !

Her monterer Hans inn nye luftfilterboksen. Ikke noe vanskeligheter, alt er bolt on. Trikset er programmeringen til hver enkelt sykkel. Denne boksen må helt enkelt monteres av de som kan bygge om programvaren, vi lærer oss litt mere for hver sykkel vi tuner opp. Men ganske utrolig den gir mellom 6-8 hk effektøkning.

Her er Superflow luftboks og delene som følger med. Passer bolt on på alle 990 modeller. Men ved montering av denne må programvare endres.

Forskellen på orginal luftfilterboks og Superflow boksen er enorm. Effektøkning oppnås først og fremst fordi nye boksen lar lufta gå rett ned i innsuget uten omveier. Litt innsugslyd ved pådrag må påregnes !

Her er Superflow luftfilterboks montert, Acrapowic lyddemperne, ny programvare er lagt inn. Sykkelen er klar til å få på alle lakkdelene fra lakkverkstedet.

Men for et fantastisk resultat vi får. Både momentkurve og effektkurve har flyttet seg dramatisk opp. Hele 14 hk effektøkning fra orginal. Og en fantastisk fin motorgange. Og effektøkning er massiv allerede fra tomgang. Nesten hele mellomregistrert har 10 hk mere. Sykkelen har helt endret karakter fra å være helt ok til en riktig potent sportsykkel.