Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Ole Bjørn Plassen har startet sesongen forrykende, og sikret sin første pole position noensinne i det Spanske Superbike-mesterskapet. Å vinne kvalifiseringen og kjøre helgens raskeste runde i dette selskapet betegner teamet i sin pressemelding som intet mindre enn imponerende. Ducati-føreren fra Sande i Vestfold hadde dermed beste startspor foran søndagens 19 runder lange løp.
Allerede på fritreningene på torsdag og fredag viste Ole Bjørn bra tempo, og var blant de raskeste. Været var fint, og teamet jobbet med litt forskjellige løsninger for å få enda mer fart og bedre grep for Ole Bjørns Ducati. Det var litt i grenseland med spesielt drevingen i en meget viktig sving på banen, men teamet klarte ikke å finne noe annet godt alternativ som ikke ville slå negativt ut andre steder. Dette skulle vise seg å bli utslagsgivende i kampen om pallplassen.
Under lørdagens to kvalifiseringsheat var været mer usikkert, og det var hele tiden noen små regndrypp i lufta. Heldigvis holdt regnet seg borte, og Ole Bjørn fikk til en optimal runde som sjokkerte hele depotet. Pole position i det spanske Superbike-mesterskapet er det beste Ole Bjørn har prestert på motorsykkel noen gang.
Været skulle også spille en liten rolle i søndagens løp. Temperaturen var såpass lav at teamet ble nødt til å kjøre løp på et litt hardere dekk som så vidt er testet en gang tidligere. Erfaringene tilsa at med dette dekket ville tempoet være litt lavere, men at det ville holde seg bra gjennom hele løpet.
Ole Bjørn løste oppgavene bra under løpet, og etter en middels start kjørte han seg opp på en tredjeplass. De to førerne i teten var det ikke noe å gjøre med denne gangen, men Ole Bjørn fightet hardt om tredjeplassen. Desverre ble noen litt mindre bra utganger på langraken skjebnesvangre som følge av for lav dreving, men Ole Bjørn endte til slutt på en svært bra femteplass, kun 0,8 sekunder etter bronsen.
Avstanden opp til vinneren, rutinerte og meritterte Carmelo Morales, var cirka 10 sekunder. I tiden Ole Bjørn har kjørt i Spania, har avstanden til pallen og vinneren aldri vært mindre. Nå er det kun små detaljer som skiller ham fra å være på pallen og fighte om seieren i et av de tøffeste nasjonale mesterskapene i verden.
Teamets andre fører, Jesper Jeppesen som i år debuterer i det spanske mesterskapet, viste fin fremgang igjennom hele helgen, og fikk en kanonstart på racet. Han tok flere rekker i starten, og holdt posisjonen helt til han dessverre fikk forhjulsslipp og endte i grusen etter halvkjørt førsterunde. Men kjøringen før uhellet lover meget bra for fortsettelsen.
Teamet takker alle samarbeidspartnere og fans etter helgen. Den store responsen vil forhåpentligvis også øke interessen for norsk roadracing. Interessen ute i Europa er i hvert fall enorm.
Ole Bjørn Plassen og teamkamerat Jesper Jeppesen var ikke alene på Albacete i helgen. Både Thomas Sigvartsen og Stinius Viking Ødegård kjørte i Superstock 600.
Thomas Sigvartsen ble nummer åtte i racet etter å ha kvalet inn som tiendemann. Han hadde litt problemer med å finne feste for bakdekket, og klarte dermed ikke tempoet han hadde håpet. Relativt lav temperatur ble en utfordring. Han roser teamet sitt for å ha gjort en suveren jobb gjennom hele helgen, og han uttaler på sin Facebook-side at han gleder seg til Catalunya.
Stinius Viking Ødegård var dessverre uheldig og mistolket en rød lampe som begynte å lyse på tredje runde, etter en grei start på racet. Han trodde det var oljelampen, men det var isteden en lampe som signaliserte varm motor. Dette er imidlertid normalt etter starten, og lampen ville nok ha sluknet av seg selv etter en runde eller to til. Han kom seg utpå igjen, men måtte nøye seg med en for ham skuffende 27. plass av 29 førere etter denne litt ufrivillige pitstop-en. Teamet betegner på sin Facebook-side imidlertid kvaltiden som bra på en for Stinius ny bane, og lover et løft på Catalunya.