Opp fra de døde?

Totaktsmotorer med hydrogen som drivstoff kan komme tilbake til MotoGP i midten av dette 10-året som en følge av at man ønsker å nå målet om å gjøre motorsport mer karbon-nøytralt. Totaktere ble forbudt i MotoGP i 2001 fordi utslippene var for høye og de ble erstattet av firetaktere – enkelte hevder det skjedde etter hardt press fra Honda.

Men moderne teknologi, med blant annet direkte innsprøyting, trykkmating og annen teknologi som allerede i dag er lett tilgjengelig, gjør at totaktere nå er mer miljøvennlige enn 4-taktere. I tillegg er utslippet fra motorer med hydrogendrivstoff rent vann.
F1 teknisk sjef Pat Symonds mener at totaktere er fremtiden i Formel 1 og det er ikke utenkelig at MotoGP følger i samme spor for å få samme klimagevinst og, ikke minst, å dele på utviklingskostnadene.
«Jeg er veldig innstilt på at våre fremtidige motorer skal være totaktere. De har høyere virkningsgrad, låter fantastisk og alle problemene som forbindes med den gamle typen totakter eksisterer rett og slett ikke lenger» sier Symonds.»Direkte innsprøyting, trykkmating og nye tenningssystemer gjør at alle typer totaktere har meget høy virkningsgrad og er svært miljøvennlige.
Jeg tror de har en lovende fremtid.»