One Ride ble en suksess og Royal Enfield snakker utvilsom til folks hjerter
One Ride arrangeres hver høst og har til hensikt å bringe Royal Enfield-folket tettere sammen som gruppe. I år var det første gang dette arrangementet ble avviklet i Norge og ca 30 lidenskapelige Royal Enfield eiere var påmeldt til arrangementet 21. september. Det er en bra start og nå skal det jobbes videre for å få denne gruppen til å vokse sammen om lidenskapen for disse sjelfulle og herlige motorsyklene som treffer så mange rett i hjertet.
Værgudene spilte så absolutt ikke helt på lag, men de mest lidenskapelige trosset altså regnet og stilte til start hos Lazy Boys i Oslo søndag kl 11.00. Her var bortimot alle modellene representert, og det varmer et Royal Enfield-hjerte å se så mye lidenskap. Interessen og tilbakemeldingene i etterkant av arrangementet viser forøvrig at lidenskapen og samholdet i den klassiske Royal Enfield-leiren også skaper økt interesse for dette merket.
Kjøreturen gikk fra Alnabru, via Ingierstrand , Svartskog og Ås til Hølen hvor den klassiske bok-cafeer var lunsj-målet. Her spanderte Lazy Boyz pizza og brus til stor glede for de litt kalde førerne.
Bård Langen hadde kjørt helt fra Røros for å delta på One Ride og det imponerte alle. Under lunsjen ble det avholdt en uformell ide-dugnad for å se nærmere på om og eventuelt hvordan Roayal Enfield-klanen i Norge både kan og ønsker å samordne seg. Det ble lansert mange gode ideer og det er ingen tvil om at dette er en ressurssterk gruppe som gjerne vil dyrke samhold og den delte lidenskapen for Royal Enfield.
Royal Enfield-klanen er nok litt spesielle og bitte litt annerledes. Disse førerne er gjerne ikke så opptatt av effekt og main-stream idealer og dyrker i større grad sin egen interesse og lidenskap for nettopp Royal Enfield. Hva de dyrker og hvorfor de dyrker det kan variere, men fellesnevneren er at de på sin måte digger ett eller annet ved Royal Enfield og de liker å også operere sammen på tur slik vi gjorde i dag. Da har man tid til å se og ikke minst oppleve omgivelsene på motorsyklene som rett og slett kan kjøres over alt.
Gruppen fikk kjøre turen med såkalt «corner man» som betyr at en fører parkeres i hvert kryss hvor det er mulig å kjøre feil, metoden sikrer at alle finner veien og kommer fram til turmålet. Dette fungerte godt og førerne synes det var morsomt å bli kjent med metoden. Dagen ble full av inntrykk og regnet ble etter hvert byttet med sol og tørr asfalt og da steg både farten og humøret.
Gruppen har ambisjoner om å etablere en Facebook side for å legge til rette for god kommunikasjon og informasjonsutveksling. Man ser også for seg at man skal avholde et par vinteraktiviteter for å legge til rette for det videre samarbeidet og kanskje videreutvikle nye ideer. For neste år foreligger det så langt planer om en grustur til Røros og en rundtur i Sør-Norge og vestover. Det er ingen tvil om at RE-førerne har stor glede av å kjøre sammen og dele opplevelser og kanskje drømmer. Dette fungerte bra og neste år må målet være å få med 50 til 60 førere på One Ride.
Summa summarum er kjempebra arrangement med uventet og stor interesse for både fellesskapet og de sjelfulle motorsyklene som det er så lett å bli glad i.