Ole Bjørn Plassen kjempet i toppen i Spania

Etter en dårlig start kjørte han seg opp fra 11. til 6. plass på kun to runder, og tettet luken til tre førere som fightet om tredjeplassen. Ole Bjørn hadde uten tvil mer tempo enn disse inne da uhellet inntraff. Etter langstrekka på Valencia skal man bremse fra cirka 280 til rundt 120 km/t. 

Å merke at det er null bremseeffekt er ingen god følelse, men heldigvis holdt Ole Bjørn hodet kaldt og unngikk en kjempekrasj. 

Under lørdagens kvalifisering styrte Ducati-piloten sin Panigale R inn til tiden 1.35,5 på Ricardo Tormo-banen i Valencia, og dette holdt til en meget sterk tredjeplass under de to kvalifiseringsheatene i Superstock 1000. Totalt stilte det 35 førere til start i denne klassen, som blir sett på som en av de absolutt hardeste i Europa.  Kun slått av Maxim Scheib, Aprilias fabrikkfører som vanligvis kjører VM, og Carmelo Morales, som har vunnet EM de 2 siste sesongene. 
 
Ole Bjørn var aldri dårligere enn nummer fire under alle offisielle treninger og kvalifiseringer hele helgen, noe som er ekstremt bra med tanke på teamets korte testperiode. Teamet har før årets sesong byttet til et nytt dekkmerke. Ole Bjørn fant seg fort til rette på de nye Pirelli- dekkene, og mener selv han har mer å gå på når han virkelig får kjørt seg inn på dem. Teamet bruker helt ordinære Pirelli-dekk, kjøpt over disk i Norge. 

RFME CEV, som det spanske mesterskapet offisielt heter, er blant de tøffeste i hele verden. Det er kanskje bare i BSB i England at det kjøres fortere. Feltet inneholder alle de raskeste førerne fra EM-serien Ole Bjørn har kjørt de siste årene, samt mange andre nye førere med erfaring fra VM både i MotoGP, World Superbike og Moto2. 

– Før denne helgen hadde Ole Bjørn kun sittet på sykkel halvannen dag under en test på Catalunya-banen i Barcelona.  Men allerede disse dagene kunne vi ane konturene av en god sesongstart siden han allerede etter første dag hadde tangert sine egne bestetider på denne banen, forteller bror Tor Erik Plassen i pressemeldingen fra teamet.

Teamets satsing dette året er i hovedsak NM i Superbike, men planen er også å kjøre tre runder i Spania. Dessverre mangler teamet midler og kapasitet til å satse i stor skala i utlandet. Nå blir det i stedet en del treninger og tester på hjemmebane før første NM-runde kjøres 19.-20. mai på Vålerbanen i Hedmark. 
 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser