Nyhetene fra EICMA

Aprilia
Kun få dager etter å ha vunnet World Superbike presenterte Aprilia en oppdatert RSV4 med tillegget RR, der V4-motoren har fått enda mer effekt. Aprilia viste også en ny Tuono, som er vokst til 1100 kubikk.

BMW
Fra BMW fikk vi se den etterlengtede Adventure-modellen S1000XR, som er basert på Superbike-modellen S1000RR. Den tyske fabrikken viste også en etterlengtet oppdatert F800R.

Ducati
Vi hørte rykter om to Ducatier før EICMA, og begge viste seg å stemme. Panigalen vokser med hundre kubikk til 1299, og vi fikk presentert en ny Panigale R. Multistrada ble oppdatert, og dette er den første Ducatien med DVT (variable kamtider). Ducati passet også på å offentliggjøre Scramblers tilbehørskatalog og spesialmodellene Monster Stripe og Diavel Titanium.

Honda
Det ble ingen nye produksjonsmodeller fra Honda på EICMA. I stedet viste de to veldig spennende prototyper. Den første var RC213V-S, som er en gateprototype basert på MotoGP-produksjonsraceren RCV1000R, og den andre var True Adventure, som vi tolker som en forhåndsvisning av kommende Africa Twin.

Husqvarna
Den første nye landeveismodellen fra sammenslåtte Husqvarna og Husaberg er supermotarden 701, som ble vist sammen med to tøffe konsepter.

Kawasaki
Forventningene var høye til nye H2 etter at vi fikk se racingversjonen H2R på Intermot for en måned siden. Til slutt landet spesifikasjonen på 210 hestekrefter og 238 kilo. Kawasaki viste også nye Z300 og en ergonomisk oppdatert 1400 GTR.

KTM
Det østerrikske merket viste bare en ny landeveismodell på EICMA, og det var 1050 Adventure – en A2-vennlig modell basert på storebror 1190 Adventure.

Moto Guzzi
Det ble lagt stor vekt på glidere under Moto Guzzis EICMA-presentasjon. Audace og Eldorado er to nye California 1400-deriverte glidere. Guzzi viste også en prototype og en spesialversjon av California 1400 Touring.

MV Agusta
Uken før EICMA lekket de den nye modellen Stradale, og den ble offisielt presentert på messen. Det handler om en Rivale-basert sporttourer med vesker.

Suzuki
Ingen nyheter ble presentert av Suzuki på EICMA. De viste Intermot-nyhetene og bekreftet kommende helgs MotoGP-opptreden på Valencia.

Triumph
Tiger 800 oppdateres i 2015, og var Triumphs store nyhet. De viste også to spesialversjoner.

Yamaha
En av messens mest populære nyheter var den seneste utgaven av YZF-R1, som vi har ventet på mens ryktene har florert etter Intermot. Den har 200 hestekrefter og veier 199 kilo. Yamaha viste også Tracer, en sporttourer basert på MT-09.