Ikke mer enn vi trodde vi var ferdige med nye sykler for 2024, så lanserer BMW en ny R12 – en avslappet «customsykkel» basert på R12 nineT. R12 slutter seg dermed til det tyske merkets spirende cruiserfamilie. Den nye R12 nineT ble offisielt avduket tilbake i mai som en sterkt oppgradert RNineT, retro-roadsteren som opprinnelig ble lansert helt tilbake i 2014 og som skulle lage i begrenset antall for å minnes BMW Motorrads 90-årsjubileum – derav navnet.
Den nye R12 cruiseren er lavere og mer tilbakelent og blir et tillegg til BMWs R18 cruiser-familie.
Den 1070 ccm luft/oljekjølte motoren er i hovedsak den samme som i R12 nineT, men har fått ny mapping. Dette resulterer i en maks effekt på 95 hk ved 6.500 o/min og et dreiemoment på 110 Nm ved 6.000 o/min. Det gjør at den også kan konverteres til A2. R12 får to forskjellige ride modes: ‘Rock’ og ‘Roll’, akkurat som R18.
Rammen er i hovedsak den samme som R12 nineT, men har 29,3 graders vinkel på styrehodet, sammenlignet med R12 nineTs 27,7 grader. I tillegg har R12 kortere fjæringsvei framme og bak, med bare 90 mm sammenlignet med 120mm hos R12 nineT. R12 har også cruiserhjul på 19 og16 tommer hjul i stedet for roadsterens 17 tommere framme og bak. I tilegg får R12 sin egen skreddersydde 14-liters tank i stål, som BMW hevder skal minne om «brødrister»-tankene som BMW brukte på 1970-tallet. R12 får selvfølgelig også annerledes skjermer, instrumenter og høyere styre. I beste tradisjon er det rikelig med ekstrautstyr tilgjengelig, inkludert vindskjermer, lyktekåper, forskjellige bakskjermer, «719» deler og mer.
Pris: Fra 205.000,-