Nye opplysninger om neste Suzuki GSX-R 1000

Lanseringen av Suzuki GSX-R 1000 er fremskyndet, og vi kan se at motorsykkelen som nå vises har fått en større lyddemper enn den som ble vist i Milano i fjor. Det leder oss til å tro at Suzuki har måttet jobbe en del med de tøffere utslippskravene i Europa.

Motorsykkelen har fått en ny aluminium-boksramme og en helt ny motor. Kraftkilden er en 1000-kubikks rekkefirer med variabel ventiltiming, SR-VVT. Motoren gir 202 hestekrefter ved 13 200 rpm, og 118 Newtonmeter ved 10800 rpm.

Den avanserte ventilteknologien bygger på en mekanisk løsning med stålkuler i innsugskammens drev. Gjennom kulenes bevegelse på grunn av sentrifugalkraften skal ventiltimingen være justert optimalt ved alle turtall.

Støtdempingen foran og bak ivaretas av toppkomponenter fra Showa. Deres Balance free-forgaffel (BFF) skal takle et bredt spekter av underlag uten å ha så mye som en kabel koblet til seg.

Også den kompakte og analoge bakdemperen er bygd med Showas Balance free-teknologi (BFRC). Det gjenstår så klart å se om Suzukis mer mekaniske tilnærming til både chassis og motor strekker til, men litt oppfriskende er det likevel. Akselavstanden er 1410 millimeter, salhøyden 825 millimeter, og tjenestevekten 203 kilo.

Nye GSX-R 1000 er imidlertid ikke helt strippet for moderne detaljer. Girkassen er utstyrt med quickshifter, og gasspådraget styres via Ride-by-wire, som konfigureres via Suzukis valgfrie kjørenivåer. 10-trinns traction control sørger for å holde deg i idealsporet. Tidligere opplysninger fikk oss til å tro at Suzuki skulle lansere denne uten IMU-enhet, men nye GSX-R 1000 vil få teknologien som blant annet finjusterer inngrepet fra traction control. Suzuki hjelper deg også raskt i vei fra rødt lys ved hjelp av et launch control-system.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser