Nye BMW S1000XR

At BMW har finpusset en gatefokusert adventure med samme motorplattform som de øvrige modellene i S-familien, kommer ikke som noen overraskelse. Dette er et logisk skritt å ta, og inntrykket backes opp av spionbildene som har sirkulert en stund. 

Motoren er i hovedsak av samme utførsel som på S1000R og gir 160 hestekrefter ved 11000 rpm, og 112 newtonmeter ved 9250. For å tøyle effekten har XR BMWs enklere traction control ASC som standard, og to kjørenivåer, Rain og Road. Hvis du betaler ekstra, får du gyrobasert DTC og to ekstra kjørenivåer  – Dynamic og Dynamic Pro.

Stort sett bærer hele konseptet preg av teknisk identiske trekk fra S1000R, XR kan altså også leveres med semiaktiv fjæring, Dynamic ESA. På ett punkt har BMW imidlertid tatt et skritt videre, og det er bremsene. BMW kaller disse for ABS Pro, som innebærer at bremsene tar hensyn til nedleggsvinkelen, og dette gjør igjen at du som fører kan bremse når du vil og hvordan du vil. KTM var først ute med sin versjon av teknologien, men i år ser vi dette hos flere produsenter, blant annet Yamaha og Ducati. 

BMW har ikke sluppet så mange detaljer om XR ennå, men ut fra bildene ser vi at det handler om ny ramme, svingarm og bakramme sammenlignet med R og RR. Fjæringsveien er 20-30 millimeter lenger (enn S1000R får vi tro), og dette henviser til klassetypiske 140 millimeter foran og 150 millimeter bak. 

Som vanlig hos BMW kan vi regne med suveren ergonomi og mye gjennomtenkt og velfungerende tilbehør. Men konkurransen i klassen er tøff – Ducatis nye Multistrada, fjorårets testvinner Aprilia Caponord og nye Versys 1000 triller alle på 17-tommers hjul. Dette borger for ekstra tøff Bike-testing.