Nye BMW R1200GS er offisiell

2013 ser ut til å bli et fantastisk år for alle allroadfans. Tidligere har vi presentert nye KTM 1190 Adventure og oppdaterte Ducati Multistrada, og nå endelig, har BMW offentliggjort nye R1200GS – en av verdens mest populære modeller. Den er nå inne i sitt niende år og har hittil solgt i over 170 000 eksemplarer.

Her er noen av de viktigste oppdateringene:

Motor – sterkere, væskekjølt og med våtclutch
Boxermotornens volum på 1170 kubikk og slaglengde/boring (73mm/101mm) er uforandret, men effekten har steget til 125 hk ved 7700 rpm (den tidligere modellen hadde 110 ved 7750 rpm) og dreiemomentet har økt til 125 newtonmeter fra 120.
Væskekjøling har kommet til for å klare fremtidens lyd- og avgasskrav, men luftkjølingen gjør fortsatt mesteparten av jobben. Forholdet er ifølge BMW 35 væskekjøling og 65 % luftkjøling, sammenliknet med forgjengerens 22 % oljekjøing og 78 % luftkjøling. Væskekjøling innebærer en viss vektøkning, men i dette tilfellet handler det ikke om mer enn 2,7 kilo. I det hele har den kjøreklare vekten økt fra 229 til 238. Den enskivede tørrclutchen tillhører nå historien og er erstattet av en flerskivet vår slureclutch som er integrert i motorpakken sammen med sekstrinns kassen.

Elektronikk – cruise control, aktiv fjæring og ride by wire
For første gang på en GS-modell sitter det nå en ride-by-wire som kan justeres mellom fem ulike nivå, for ulike motorkarakterer; Rain, Road, Dynamic, Enduro og Enduro Pro. Systemet er koblet sammen med og påvirker også ASC (BMWs traction control), ABS og også den aktive fjæringen (hvis du kjøper til dette) Også cruise control har kommet til.
Det dynamiske fjærings-systemet ESA (tilbehør) kan som tidligere stilles i ulike nivå, den store forskjellen nå er at sensorer registrerer dempernes aktivitet foran og bak, og slik endre fjæringsinnstillingene automatisk.
Hovedlyset er beriket med LED-teknikk for både nær- og fjernlys.

Chassis – lengre svingarm, høyere markfrigang, andre dekkdimensjoner
Telelever-gaffelen har fått en anelse tynnere bein (41mm -> 37mm) for å gjøre plass til væskekjølingen og for ikke å påvirke styreutslaget. Samtidig har innfestingen mot motoren gjort kraftigere og BMW lover bedre følelse med fremdekket. Fjæringsveien foran og bak (190/200 mm) er uforandret, men markfrigangen er nå 195 mm (åtte mm høyere enn tidligere). Styrevinkelen har økt en anelse til 25,5 grader, men kompenseres av et minsket forsprang på 99,6 millimeter. Akselavstanden på 1507 er uforandret, men svingarmen har derimot blitt betydelig lengre (535,6mm -> 588mm) noe som skal gi bedre feste, fremfor alt off road. Dekkene har fått nye dimensjoner og måler nå 120/70-19 foran og 170/60 bak, bakfelgen har økt i bredde fra 4,0 til 4,5 tommer.

Bremser – radialmonterte Brembo-kalipere
Foran sitter det nå radialmonterte Brembo-kalipere med mindre stempeldiameter (32 mm, istedet for 34/36 mm) og hovedbremsesylinderen har minsket i størrelse fra 16 til 15 mm. Bremseskivene foran måler som tidligere 305 mm, den enkle skiven bak har derimot økt i størrelse fra 265 mm til 276 mm.

Full teknisk-info-pakke her.

Hva synes du om nye R1200GS?