Nordmenn i Cannonball Bike Run

Aleks og Morten har i flere måneder forberedt seg til årets store mc-høydepunkt. Åtte dagers kjøring over marokkanske
fjelloverganger, oversiktlige svingete veier, ørken og «licence to go fast». Cannonball Bike Run (CBR) er rampete, på
(og noen ganger over) grensen av det lovlige, menn, kvinner og maskiner, fest, moro og aktiv kjøring. Det ville vært en
utopi å arrangere noe slikt i Norge, men i Marokko er det ikke helt de samme tradisjonene for lovlydighet i trafikken
som her hjemme. (Førerne samles i Spania, men forflytter seg raskt over til Marokko journ. anm)

Men hvorfor?
– Cannonball Bike Run (CBR) dukket egentlig opp som en tilfeldighet da Aleks kikket på GumBall der biler er
innvolvert. Mellom alle bilvideoene var det noe som het «cannonballbikerun», da var det gjort. Videre fra dette så ble
CBR sin offisielle side funnet, der sto beskrivelse av hva dette var og tidligere erfaringer fra deltakere, og det var
gripende! CBR for oss er det ultimate «løpet» på landevei, der fellesskap og brennende interesse for kjøring er i fokus.

Mennesker fra hele verden deltar og for mange er det årets store høydepunkt. Kanskje er dette det mest spektakulære
en motorsyklist med interesse for sportssykler kan oppleve. Man lar ikke det passere uprøvd. Vi har tenkt tanken på å
kjøre kyst til kyst i USA med digre skip av noen motorsykler og det er sikkert herlig det, men da vi forstod hva CBR var
og er, så var det som gikk det brusninger gjennom kroppen. Dette skal vi være med på og slik ble det.

Hva er det som firster sånn med dette?
– 6 dager med kjøring, 8-9 timer per dag, kart og ende-destinasjon utdelt på morgenbrief hver dag, en haug med
førere og sykler som vibrerer etter å komme av gårde, en felles arena for positive mennesker som valgte å «gjøre det».
500 mil med bra asfalt som skal tilbakelegges, samt å ri vår «hest» i 6 hele dager. Om ikke det frister, så er det
ingenting som frister.

Har det krevd mye forberedelser?
– Ja! Da januar kom så startet planleggingen videre, der vi satt opp noen mål. Det største målet vårt var finansiering av
turen.
Andre viktige elementer var transport av sykler tur retur Spania. Klarte vi å få til noe mediadekning for å få publisitet
rundt det? Utstyr som dekk,visir og andre forbruksvarer. Forsikring utenfor Europa. Hvordan løser vi det?

– Da vi satt og så på alt dette i januar, så var det første vi tenkte: Et halvt år. Det er jo lenge til. Da først mars kom, det
var da vi skjønte at vi hadde veldig dårlig tid og ballen begynte å rulle i et forrykende tempo. Nå startet jobben med å
få samarbeidspartnere og leverandører til prosjektet. Etter mange samtaler og mange møter landet vi ulike samarbeid
med alt fra Bike, Cordona, MC Oslo, Løvaas Motor, Scan-Iberica AS, så vi har hatt mye god god hjelp på forhånd.

Men, forsikring var ikke så lett?
– Nei dessverre, vi dekker ikke full kasko i Marokko. Å kjøre CBR med ansvarsforsikring kjøpt på grenseovergangen til
Marokko, det holder ikke… Men for å gjøre historien kort: Etter mange timer i telefon til både nasjonale og
internasjonale firmaer, så gjelder det å prate med riktig person, da ordner alt seg.

Mer vil de ikke si om saken, men det at Aleks og Morten foreløpig er avbildet med hjelmene på, sier kanskje sitt.

Hva er marerittet?
– Det verst tenkelige er at det tidlig i løpet skal hende noe, slik at det ikke er praktisk mulig å gjennomføre løpet.
Kanskje er det lurt å ha med seg en pocketbike i sekken? Når det er sagt så har vi ikke fokusert på «hindringer», men
heller sørget for at kjøreutstyr og sykler er 100 prosent. Vi har tatt de forhåndsreglene det har vært mulig å ta og føler
vi er veldig godt forberedt.

Løpet starter 19. juni og går helt til 26. juni. Full rapport finner du i Bike 8 – i salg 20. juli, men fete bilder og gode
historier får du også underveis på bike.no.