NM-starten på Rudskogen i fare

I pinsehelgen ble det kjørt et banearrangement på nylig ferdigstilte Rudskogen. Det skulle være mange NM-føreres siste mulighet til å gjøre seg godt kjent med banen før NM-åpningen 2. juni. I stedet ble det nok en gang mye diskusjon om sikkerheten.

En av førerne krasjet nemlig stygt ut av T2 (sving nummer to etter rettstrekket), ble kastet av sykkelen og slengt ut i autovernet på venstre side av banen. Han var så alvorlig skadet at han ble hentet med luftambulanse og flere av de andre førerne tilstede er nå sterkt kritisk til sikkerheten. Spesielt fordi stedet ulykken skjedde er pekt på og omtalt som usikkert tidligere.

Underskriftskampanje
Stevnelederen tok umiddelbart initiativet til et førermøte der han uttykte sin bekymring for sikkerheten. Førerne fikk så selv bestemme hvorvidt de ville gjenoppta kjøringen. Mange valgte å pakke ned utstyret og stoppe kjøringen. Samtidig ble det gjennomført en underskriftskampanje mot at de hverken ønsker å kjøre trening eller løp på banen slik sikkerhetssituasjonen er nå. Initiativtaker til kampanjen var fjorårets NM-vinner, Caroline Olsen og den inneholder også sterke navn som Norvald Haaland, Tage Solberg, Thomas Sigvartsen og Ole-Bjørn Plassen fra Norge, i tillegg til Moto 2-fører Alexander Lundh fra Sverige. Så langt har nøyaktig 100 personer skrevet under på kampanjen

Caroline Olsen sier hun ikke vil kjøre NM-runden til helga hvis ikke banen blir vesentlig forbedret.
– Det er lagd et splitter nytt og grisekult anlegg i 2011 som vi roadracere skulle få ta del i, men dette er en bilbane med autovern overalt. Sikkerheten på et anlegg som er bygd i 2011 er alt for dårlig. Kjører vi løp der i helga, så godtar vi sikkerheten slik den er nå. Da vil ingenting bli gjort før det eventuelt skjer et dødsfall, raser Olsen.

– Som å be om flere stygge ulykker
Også tidligere racingutøvere og profilerte personer har skrevet under på oppropet. Både Thorvald Sæby, Terje Ødegård og leder av Solør MC-klubb, Terje Granheim, står på listen og Olsen mener dette er et tydelig signal til både Borg MC Klubb og NMF om at sikkerheten ikke er god nok.
– Jeg har ti gode år foran meg i racing, og ja jeg vet at dette er en riskosport, men jeg kjører ikke på banen slik den er nå. Det er som å be om flere stygge ulykker, fortsetter hun.

Nå forventer hun at de ansvarlige finner gode og langsiktige løsninger på problemet.
– Det er forskjellige meninger om hva som må gjøres, men jeg føler sikkerhetssonene er alt for dårlige. Det er ikke godt nok med støtputer eller luftfences. På flere steder må vi ha større avstand fra banen til autovernet, med langt større sikkerhetssoner med grus. I dag er det nesten utelukkende asfaltert og det funker for bil, ikke for motorsykkel. Ulykken til i helga kunne vært betydelig mindre i omfang om banen hadde hatt sandfeller hvor farten hadde blitt redusert eller hvor sykkelen hadde veltet.

Gambling
Olsen mener de ansvarlige nå tar sjanser med utøvernes sikkerhet.
– Ja, de gambler med sikkerheten vår. Vi har krav på at en bane som er laget med tippemidler er laget etter de standardene som kreves. Det har skjedd flere stygge ulykker de siste årene og det kommer til å skje her også, hvis det ikke tas grep. Vi må tørre å si fra før det er for sent og vi må bli hørt før det er for sent, avslutter Olsen.

Generalsekretær i NMF, Roy Wetterstad, har ikke sett underskriftskampanjen og vil derfor vente med å kommentere Olsens utspill. Han uttaler seg imidlertid på generell basis.
– Jeg regner med eventuelle reaksjoner vil komme formelt, men vi har gitt denne banen en midlertidig godkjenning og i forkant av NM-runden skal det gjøres en ny vurdering på om det er forsvarlig med konkurransevirksomhet. Vi har fulgt våre prosedyrer og vi må tenke på at dette er et anlegg som er under utvikling. Forbundet ønsker å sette sikkerheten i høysetet og vil selvsagt høre på hva førerne sier, men nå står vi foran en baneinspeksjon hvor våre folk skal gjennomgå banen og vurderer banens beskaffenhet og grunnlaget for godkjenning.

– Alle pålegg må være fulgt
– Underskiftkampanje eller ikke, nå må vi fullføre denne prosessen med godkjenning, for der har vi kompetente folk som skal håndtere dette på våre vegne. Så får vi se om grunnlaget er til stede for å foreta godkjenning, for den dagen vi skal kjøre konkurranse der så må alle pålegg være fulgt og alt være på stell. Vi må uansett ta dette på alvor og gjennomgå saken med de fagekspertene som har vært inne i bildet fra vår side. Alle har interesse av at dette skal være så sikkert som mulig, sier Wetterstad til bike.no.

Baneinspeksjonen vil foregå de nærmeste dagene. Bike følger opp saken.