Motorsykkelen begynte å brenne

Jeg hadde nettopp ladet batteriet og skrudd på salen for å trille sykkelen inn i kassebilen da kvelden tok en litt dramatisk vending. Samtidig som jeg fester jekkestroppene og drar til, ser jeg at det ryker fra styrehodet. Jeg snur meg i denne retningen og ser at kabelen til hjelmlys og ekstralykter er rødglødende, samt at plasten rundt den holder på å smelte. Jeg får løs sykkelen og triller den ut av bilen samtidig som det begynner å ryke fra salen. Må få fjernet kablene! Du kan si at jeg satte ny rekord i å hente verktøy og skru løs salen, for så å fjerne kablene som lå og ulmet under den.

Dette er selvfølgelig min egen feil, for jeg hadde feilkoblet det elektriske og gitt blaffen i å legge på en sikring siden jeg ikke hadde noen. Du vet, det skulle jeg kjøpe senere, men slik ble det selvfølgelig ikke. Men det kan være temmelig kjekt å ha. Se på det som et tips. Jeg har i hvert fall lært meg en lekse på dette området. 

Kabelen hadde kommet i klem ved salen med kortslutning som resultat. Bare flaks at den ikke smeltet plasten rundt andre kabler, så feilkoblingen min kunne med andre ord fått temmelig alvorlige følger.

Hvorfor koblet jeg mot batteriet? Jo, lyktene trenger likestrøm, og dette leverer jo batteriet. Da er det enklest å koble seg direkte på sistnevnte.

Sykkelen klarte seg heldigvis bra, og nye kabler ble trukket foran gårsdagens kjøring. Men må bare gjenta at jeg har lært meg en lekse som jeg gjerne deler med dere.