MotoGP-test «The final countdown»

På fredag starter den fjerde og siste testen i MotoGP før den nye sesongen drar i gang den 26. mars på Losail. Det er gass- og oljestaten Qatar som avslutter testperioden og starter den nye konkurransesesongen igjen om tre uker. 
 
Hva kan vi forvente oss foran den siste testen?

Med stor sikkerhet vil Yamaha-føreren Maverick Vinales fortsatt være på toppen av resultatlisten, selv om konkurransen innenfor teamet vil øke jo nærmere racene vi kommer. Naturligvis vil teammakker Valentino Rossi gi ham litt hodebry så snart Rossi har testet ferdig alt av utstyr som må til før sesongstarten. Når dette er gjort, vil også Rossi fokusere på raske rundetider og vise at han fremdeles er sulten på å ta sin tiende tittel. 
 
Hos Honda ser det ut til at avgjørelsen er tatt med å kaste den gamle screamer-motoren og gjøre som alle de andre etablerte teamene (bortsett fra nykommeren KTM) og kjøre med en snillere big bang-motor. Foruten Repsol-førerne Marq Marquez og Dani Pedrosa og LCR-føreren Cal Crutchlow, skal også flere Honda-førere få de nye motorene allerede til denne testen. Jack Miller i Marc VDS-teamet er en av dem som skal kjøre big bang. Gledelig er det også at Tito Rabat er tilbake i salen på sin Honda etter den stygge krasjen i januar på Sepang i Malaysia.
 
Fra Østerrike meldes det at KTM-førerne (Pol Espargaro og Bradley Smith) skal jobbe med nye motordeler for å temme den raske, men svært aggressive screameren. Effekten er til stede, men problemet er å få kraften i bakken ut av svingene og samtidig holde motorsykkelen stabil og lettkjørt. Begge førerne kan prestere gode rundetider allerede nå, men problemet er å levere gode rundetider 25 runder på rad med det tøffe beistet.  
 
Hva Suzuki, Ducati og Aprilia har klart å finne på i løpet av de ukene som har gått siden forrige test gjenstår å se. Men med førere som Iannone hos Suzuki og Lorenzo hos Ducati kan det bli overraskelser på resultatlisten. Ingen forventer seg noe annet enn topplasseringer fra disse stjerneførerne. Den ene er mer vill og gal, som kanskje passer Suzukien, mens den andre er silkemyk i kjøringen – noe som kanskje ikke er helt Ducatis melodi.  
 
Avslutningsvis vil våre granskende øyne saumfare hver bildepiksel som produseres fra Dornas kamerapersonell i jakten på nye kåper med innebygde vinger. Det er siste mulighet for å teste aerodynamikken hos motorsyklene før sesongen starter og designen blir i henhold til Dornas regler. Både motorer og kåpedesign fryses da ifølge visse regler, og deretter kan det kun skje mindre endringer i løpet av sesongen. 
 
Testen går fra 14.00-21.00 på fredag til søndag, og kan følges via Motogp.com for alle racingfans som abonnerer på tjenesten.