Moto Guzzi V9 Roamer/Bobber

Vi er på plass i Moto Guzzis opprinnelige fabrikk nord i Italia. Comosjøen og de høye fjellene som reiser seg opp fra sjøen med snødekte topper gir helt spesielle kulisser. Den italienske motorsykkelprodusenten feirer i år 95 år, og har lansert sin helt nye V9-plattform med Bobber og Roamer. Inspirasjonen er hentet fra en økt andel av kvinnelige førere, en ny generasjon med kunder, og selvsagt den harde kjernen av Moto Guzzi-tilhengere. De to modellene har felles motor og ramme. Moto Guzzi har fokusert på å føre tradisjonen videre, og det er stål og aluminium som dominerer. Det er kun det aller nødvendigste som er på plass, spesielt i Bobbers tilfelle. Jeg velger imidlertid å prøvekjøre Roamer først.

Klassiske Roamer
Den 90 graders v-motoren er luftkjølt, og gir helt spesielle sideveis vibrasjoner når jeg starter den. Motoren er svart, og kjøleribbene synes godt. Den har fått litt rundere kanter enn det som er vanlig på Moto Guzzis modeller, og oppfyller nå Euro 4-kravene. Ingen tvil om at dette er en unik følelse ved første oppstart. Ettersom sylinderne stikker såpass langt ut på hver side, er det ikke mange centimeterne mellom disse og leggene mine. Dette er spesielt merkbart under giring.

Roamer er en klassisk modell, og er utstyrt med et 19 tommers framdekk fra Pirelli. Den har en del krom, klassisk lakkering, og et noe bredt styre. Førerposisjonen er oppreist.

Motoren synger lavmælt og behagelig
V9-motoren arbeider uanstrengt når jeg kjører langs Comosjøen. Den byr på i underkant av 55 hestekrefter ved 6 250 rpm, og 95 prosent av maks dreiemoment skal være tilgjengelig ved 3 000 rpm. Kraftoverføringen skjer ved en nydesignet og tilnærmet vedlikeholdsfri kardang. Lyden hører man ikke noe spesielt til når man selv kjører. Da er det mer en hvinende motorlyd som høres. Men når jeg ligger bak et par andre kollegaer, høres en behagelig, men lavmælt sang.

Instrumenteringen er elegant og inneholder de grunnleggende funksjonene. Via en bryter på venstre side av styret kan man enkelt skifte mellom hva man ønsker skal vises. I tillegg kan du bruke smarttelefonen som ekstra instrumentering via Moto Guzzis egen app. De to nye motorsyklene er utstyrt med en praktisk USB-kontakt.

Problemfri girkasse, men trives ikke i hårnålsvinger
Når veien bukter seg oppover i fjellet, blir det straks nødvendig å bruke girkassen mer flittig. Den byr på seks gir og var et trivelig bekjentskap helt uten problemer. Clutchen er av den tørre typen med enkelplate – men nyutviklet og letthåndterlig. Den luftkjølte motoren blir varm, men ikke for varm.

Roamer er ikke en motorsykkel som stortrives med å bli kastet inn i hårnålsvinger. Jeg sliter litt med å finne harmonien på de svingete veiene. V9-syklene er utstyrt med to nivåer av traction control. Ett nivå for tørr vei og ett nivå for våt vei. Foran sitter det en enkel bremseskive, og det er Brembo som har levert bremsen her. Den har ABS og fungerer godt, men krever en fast hånd og kunne gjerne vært litt mer av det følsomme slaget.

Bobber svinger langt enklere, oppleves som litt mer sportslig
Bobber er altså bygget over den samme lesten, men gir en temmelig annerledes kjøreopplevelse.  Det mindre framhjulet og det brede Continental-dekket gjør den langt enklere å kaste inn i svingene. Dekkdimensjonen foran er her på 130/90-16, kontra 100/90-19 hos Roamer. Her er det godt med harmoni når jeg forserer den ene svingen etter den andre på vei mot snøen der oppe, men det skal ikke rare nedleggsvinkelen til før det skraper godt i asfalten.

Bobber har et rett styre som også er litt smalere enn hos Roamer. Det sitter dessuten lavere, og det hele oppleves som litt mer sportslig. Der hvor Roamer har krom, kommer Bobber i svart matt utførelse. Begge modellene har et stort utvalg av ekstrautstyr slik at det er mulig å lage sin unike versjon. Moto Guzzi satser også på et bredt utvalg av både hjelmer og klær.

Støtdemperne leveres av Kayaba. Foran finnes det ingen justeringsmuligheter, mens man bak kan tilpasse forspenningen. Begge modellene forserte større og mindre ujevnheter på en akseptabel måte, men enkelte humper ble svelget litt vel hardt. Selv om det er mye stål og aluminum som er brukt på disse modellene, har de likevel klart å få totalvekten ned til 199 kilo.

To modeller med helt unik kjørefølelse
Moto Guzzi har vært lojale mot sine verdier og laget to modeller som gir en helt unik kjørefølelse. De spesielle vibrasjonene er tilstede og kjennes til tider godt i fothvilerne. Det er en egen følelse å kjøre en Moto Guzzi, og man blir minnet ekstra på dette når man starter sykkelen. Bobber og Roamer er ikke motorsykler som er best på noe, og det finnes konkurrenter som byr på både større kjøreglede og bedre komponenter. Men Moto Guzzi gir noe unikt, og kan nok pirre den som er ute etter særegenhet og vil gå sine egne veier. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 5 2016.
Abonnement på BIKE kan du enkelt bestille her.
Tekst: Stig-Roar Martinsen Foto: Moto Guzzi