Mer om Honda E-clutch

Honda E-clutch – fvordel eller komplikasjon?

Honda E-Clutch bruker elementer av teknologien og ytelsen i quickshifter, manuelt betjent clutch og Hondas DCT-teknologi for å skape en unik blanding av disse velprøvde metodene. Det ultrakompakte systemet sies å veie bare 2 kg, og selve clutchen og girkassen er som på en konvensjonell motorsykkel, noe som letter installasjon i fremtidige modeller.

I drift er Honda E-clutch enkelheten selv. Den eliminerer behovet for å bruke clutchhendelen til giring. Føreren trenger bare å bruke girpedalen for ultraraske, presise giringer, noe som gir økt kjøreglede ved sporty kjøring. Clutchhendelen er heller ikke nødvendig når du starter eller stopper. Systemet blir aktivt så snart motoren slås på og håndterer begge scenariene mykt, samtidig som muligheten for at motoren stopper ufrivillig under drift er fjernet, noe som skal gi ekstra bekvemmelighet og sjelefred når man for eksempel kjører i by med konstante start og stopp.

Hvis føreren ønsker det, kan clutchhendelen brukes akkurat som vanlig. Honda E-clutch lar også føreren velge hvor mye kraft som kreves på girspaken for å foreta en giring. Tre innstillinger er tilgjengelige: HARD, MEDIUM og SOFT.

Honda E-clutch regulerer inn- og utkobling av clutchen basert på en rekke parametere, inkludert hastighet, gasspådrag, turtall, girpedaltrykk og gjeldende girposisjon. Når clutchen er inn- eller utkoblet, kontrolleres også motorens tenning og drivstoffinnsprøytning, noe som resulterer i myk, rykkfri giring i alle situasjoner.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser