Mer enn bare et bokserbygg

BMW R 100 RS er nok blitt sett på som kul da den kom – modellen var i hvert fall et ærlig forsøk på å bli kvitt gubbestempelet – men med moderne briller er det vanskelig ikke å småle av den bastante kåpen med de runde lyktene. Designen har liksom ikke klart å holde stand mot tidens gang. Vi kan imidlertid trøste eventuelle eiere med at den nidelte kåpen faktisk er vindtunneltestet – noe som muliggjorte en toppfart på rundt 200 km/t til tross for en relativt tam motor.

Nå har Luka Cimolini bygd en reiseracer basert på en R 100 RS fra 1982. I utgangspunktet ikke noe unikt konsept hvis det ikke hadde vært for at Luka har valgt å beholde, i litt modifisert form, den tidligere nevnte kåpen. Og det er bare å ta av seg hatten og bukke for det faktum at nesten hva som helst kan bli pent om det får den riktige behandlingen.

Sammenligner en Lukas’ RC (han kaller den for Reise Custom, ikke Reise Sport) omhyggelig med originalen, blir en overrasket over hvor mye av originalens formspråk og detaljer som faktisk fortsatt er der. Stort sett handler endringene om at kåpeglasset er senket, og at sidene på kåpen er kuttet for bedre kjøling og førerkomfort. Dessuten er kutsen byttet ut med en betydelig penere utgave.

En må bare spekulere på hvilke andre mer eller mindre håpløse tilfeller en kan gi tilsvarende behandling. Finnes det for eksempel håp for en Honda CX500?

Bildene fant vi på bikeexif.com.