Med strøm på tanken

Brammo spesialiserer seg på elektriske motorsykler, og er nå blitt en del av Polaris etter oppkjøpet for kort tid siden. Distributøren EVscandia var nylig på norgesbesøk, og hadde med seg en Brammo Empulse R som vi fikk litt tid med. Vi gir deg også en lengre prøvekjøringsartikkel om ikke så lenge i vår papirutgave.

Med Empulse R har Brammo forsøkt å fastholde den vanlige motorsykkelfølelsen. Bremsene er hentet fra Brembo, og fjæringen både foran og bak kan justeres. Det er også clutch og girkasse som man fra før er vant med på bensindrevne modeller, og modellen har kjededrift. Men tanken er utstyrt med et stort støpsel i stedet for et tanklokk, og inne i rammen finner vi en rekke batterier. Tyngdepunktet er ganske lavt, og Empulse R stikker seg ikke ut vektmessig med sine 213 kilo.

Den elektriske motoren kan levere 54 hestekrefter. Med innebygd lader er det kun en strømledning som skal til for å fylle på strøm. 

– Empulse R har en topphastighet på 177 km/t og er tilgjengelig i fargene hvit, rød, blå og svart, forteller Vepan Luthra fra EVScandia. Han er for tiden på utkikk etter norske forhandlere.

Den oppgitte rekkevidden er på 206 kilometer, men ifølge Luthra er den i praksis rundt 150 kilometer – og avhenger av kjørestil. En typisk lading fra 20 til 80 prosent tar to timer, mens den bruker 3,5 timer på å lade fra 0 til 100 prosent.

Empulse R føles som en vanlig motorsykkel bortsett fra at tomgangslyden er totalt fraværende og at man egentlig ikke trenger å bruke hverken clutch eller gir. 

Veiledende pris ligger på 134 000 kroner eks. mva. Mer informasjon finnes på www.evscandia.com

Hva synes du om disse nye motorsyklene med elektrisk motor?