Márquez konge under Superprestigio

Superprestigio DTX har fantes i mange år, men etter et opphold er det nettopp Marc Márquez som har gitt arrangementet en ekstra piff. Verdens fremste motorsykkelførere må jo ha noe å gjøre off season. Márquez ville lære seg dirt track av de beste – og det finnes jo ingen bedre måte å lære enn i det hvasseste selskapet . Allerede i begynnelsen av året kjørte man et Superprestigio der Márquez og amerikaneren Brad Baker duellerte i finalen. Baker seiret da, men på lørdag var det ny dyst.

Dessverre krasjet Baker på morgentreningen og skadet seg så hardt at han måtte stå over racet. Han høstet imidlertid stor applaus da han gikk ut på banen sammen med resten av feltet. Márquez ble likevel ikke uten konkurranse;  AMA flat track-mester Jared Mees og CEV Superbike-mester Kenny Noyes sørget for dette. Også førere som Troy Bayliss og Guy Martin bidro til underholdningen, men tok seg imidlertid ikke til finalen. Den sistnevnte var ikke like komfortabel på den spanske leiren som på Isle of Mans asfalt.

Konkurransen har tre klasser – Open for førere med offroad/dirt track-bakgrunn, Superprestigio for asfaltførerne, og Junior for de yngste. Superprestigio og Open kriget hver for seg i løpet av kvelden, der de fire beste fra hver klasse så gjorde opp i en superfinale. Márquez gjorde ekstremt få feil i Superprestigio og tok seieren i denne klassen. I Open ble det en lignende historie for Jared Mees.

I superfinalen ble det svært trangt inn i den første svingen, og både Mees og Márquez gikk bredt. Márquez kom ut foran amerikaneren, og paret begynte å ta seg frem gjennom feltet igjen. Det siste heatet gikk over hele 12 runder, og med kun et fåtall igjen stakk duoen av med ledelsen. Mees lå hakk i hæl med Márquez, men spanjolen viste hvilket ess han er i salen på alle typer motorsykler. Til høylydte olé-rop passerte den doble MotoGP-mesteren de to målflaggene styrt av AMA-legenden Kevin Clark, og feiret med to seiersrunder. Mees ble nummer to, og Noyes nummer tre.

Mye tyder på at Superprestigio DTX er tilbake for alvor, og at det er et underholdende konsept, kan vi bare skrive under på. Med tanke på at ni av ti førere hadde actionkamera og at det hele sendes via amerikanske og spanske kanaler, får vi sikkert tilgang til et omfattende videomateriale i etterkant.