Márquez i pole i Jerez

 

Hva skal man si? Det er nesten bare å stupe inn i nærmeste ordbok og lete, for det meste av superlativer er jo brukt opp om denne karen.
Han brukte også en ny taktikk under dagens kval, da han delte opp i tre stint, og byttet sykkel mellom hvert. Ikke akkurat en greie så mange førere vil føle seg komfortable med. De aller aller fleste har jo en av syklene som klar favoritt.
Men for den regjerende mesteren holdt det til å slå bestetiden Lorenzo satt i 2008. 

Jorge Lorenzo måtte atter en gang se seg slått av jyplingen. Selv om han mente seg fornøyd med andre startposisjon, så er jo faktisk 0.4 sek. etter, en avstand som nok bekymrer litt før løpet i morgen. Presset på ham er sikkert også merkbart, på grunn av den elendige sesonginnledningen. Selv om tredjeplassen sist runde nok hjalp på selvtilliten. Skjønt akkurat den selvtilitten skal det vel endel til for å rokke ved?

Mannen som av mange betegnes som den aller sterkeste utfordreren til tittelen i år, Dani Pedrosa, la beslag på tredje beste plass på grid´n. Snaue tiendelen etter Lorenzo, blir han uten tvil en å se opp for når rødlyset slukker i morgen. Plasseringene hittils i år sier jo litt om hvor etablert han er i toppen: 3-2-2. Dessuten stod han jo øverst på pallen på denne banen i fjor.

Valentino Rossi fulgte to tiendeler deretter, og beviser med det at man ikke heller nå bør avskrive legenden.
Aleix Espargaro fortsetter å imponere, og satt femte beste tid. Man bør vel ikke bli så veldig overrasket om mannen med den spektakulære kjørestilen blir å finne i enten et fabrikk, eller -satelitt-team neste sesong. For han kjører vel egentlig Forward Racing-sykkelen godt over grensene. Det wobler og slenger ut og inn av svingene. Skjønt, mange mener dette skyldes at han behandler Yamahaen som en Honda…
Team-kompis Colin Edwards har forøvrig vært den store snakkisen denne helgen;
I følge italienske Sky TV skulle helgens løp bli Texas Tornado´s siste. Teamets sponsorer er visstnok meget misfornøyd med innsatsen, og Danilo Petrucci ble meldt som en umiddelbar erstatter. Noe som selvfølgelig blir tilbakevist av “kilden”, Forward-sjef Cuzari:
-Jeg fortalte dem at jeg ønsket å ta en prat med føreren min, Colin Edwards, på mandag. Han har en kontrakt som løper ut sesongen, og den vil jeg stå et hundre prosent for. Men er han ikke fornøyd med å fortsette slik det er nå, så er han fri til å gjøre som han vil. Intet mer.

Hva tror du? Greier du å tippe topp 5 i morgen?

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 38.120s 
2. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 38.541s 
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 38.630s 
4. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 38.857s 
5. Aleix Espargaro ESP NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 39.007s 
6. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 1m 39.222s 
7. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 1m 39.243s 
8. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 39.293s 
9. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 39.390s 
10. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 1m 39.751s 
11. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 39.814s 
12. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 1m 39.826s 

13. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 1m 39.768s 
14. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 1m 39.849s 
15. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 1m 40.118s 
16. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 1m 40.126s 
17. Michele Pirro ITA Ducati Team (Desmosedici) 1m 40.239s 
18. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R)* 1m 40.453s 
19. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 1m 40.566s 
20. Danilo Petrucci ITA IodaRacing Project (ART) 1m 41.009s 
21. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 1m 41.124s 
22. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Avintia)* 1m 41.517s 
23. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART)* 1m 41.702s 
24. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Avintia) 1m 42.052s