Pressemelding: NMCF (Norsk MC-forhandlerforening) var bidragsyter da foreldrenes rolle i trafikksikkerhetsarbeid mot ungdom ble løftet frem under et foreldremøte ved Ørsta videregående skole. Det var NCMU som hadde tatt til dette spennende og viktige pilotprosjektet.
Større oppmerksomhet på teknisk tilstand på lett MC og oppfordring til bruk av CE-merket sikkerhetsutstyr var sentrale budskap.
MC-sikkerhet står høyt på prioriteringslisten til Norsk MC Forhandlerforening/NMCF. Foreningen deltar blant annet i den nasjonale MC-dugnaden som er organisert av veimyndighetene og de har produsert en helt ny sikkerhetsbrosjyre som deles ut til motorsyklistene hos forhandlerne. MC-sikkerhetsbudskap er også høyt prioritert hos medlemmene over hele landet.
I mange sammenhenger samarbeider NMCF med andre MC-relaterte organisasjoner og aktører, blant annet Trygg Trafikk, NMCU, politiet og Statens vegvesen.
Målrettet arbeid
-Foreldremøtet ved Ørsta videregående skole er et fint eksempel på hvordan flere aktører sammen kan arbeide målrettet med MC-sikkerheten. Denne gangen var det lett MC som var tema, med NMCU, Nord Universitet og fylkeskommunen blant bidragsyterne. Vi trenger mer av dette, sier Olaf Olstad i NMCF.
-Foreldres holdninger og engasjement har stor betydning for ungdommens valg og atferd i trafikken. Vi ønsket å høre deres erfaringer, bekymringer og innspill – og sammen skape en tryggere hverdag for unge MC-førere, forteller Henny Totlandsdal, rådgiver for plan og trafikk i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Viktig initiativ
-Dette er et utrolig viktig initiativ av fylkeskommunen. Holdningene og engasjementet til foreldrene spiller en betydelig rolle når det handler om hvordan ungdommen oppfører seg i trafikken. Dette gjelder ikke bare for lett MC, men uansett type kjøretøy. Vi voksne må gå foran som gode eksempler og vise at vi bryr oss om adferden deres, sier Olstad.
Og han mener foreldrene i samarbeid med andre kan ta større initiativ på flere områder som berører MC-sikkerhet. -Slike foreldremøter bør arrangeres på videregående skoler over hele landet, mener Olstad.
Teknisk tilstand årsak til ulykker
Nyere undersøkelser viser at den tekniske tilstanden på lettmotorsyklene med stor sannsynlighet har spilt en vesentlig rolle i flere ulykker.
-Her er det stort potensial for både foreldrene, ungdommen selv og alle som arbeider med trafikksikkerhet. Enkle grep kan øke sikkerheten til ungdommen betydelig, mener han.
-Vi kan ikke sitte stille og se på at ungdom kjører rundt med motorsykler med utslitte dekk, dårlige bremser og støtdempere som ikke fungerer. Her må både foreldre, MC-bransjen og myndighetene ta ansvaret som ligger. Foreldrene kan engasjere seg og de kan ta kontakt med den lokale MC-faghandleren dersom de er usikre på noe. Da får de gode svar og eventuell hjelp til å utbedre lettmotorsykkelen til forskriftsmessig stand.
-I tillegg er det myndighetenes ansvar å kontrollere at kjøretøyene som benyttes i trafikken er i påkrevet teknisk tilstand. Også her mener vi det er et stort potensial, mener Olstad.
Må veilede ungdommen
-Også vi i bransjen må ta vårt ansvar. Våre medlemmer må veilede ungdommen både når det gjelder teknisk tilstand, holdninger og bruk av sikkerhetsutstyr. Dette er et prioritert område hos våre faghandlere, sier han.
-Bruk av riktig sikkerhetsutstyr er viktige budskap til både foreldre og ungdommen. Målet er at ungdommen på lett MC skal bli like ivrige til å bruke sikkerhetsutstyr som de på tung MC, sier Olstad.
Dialog og bevissthet
I april ble det arrangert en MC-dag på skolen i samarbeid med NMCU, Statens vegvesen, politiet, kjøreskole og Ørsta VGS. Målet var da å skape dialog og bevissthet rundt vedlikehold av kjøretøy og bruk av riktig sikkerhetsutstyr. Nå ønsket man altså å inkludere foreldrene i denne viktige samtalen.
I tillegg til NMCF var også Jan Petter Wigum, en av landets fremste eksperter på MC-kjøring og forsker på MC-sikkerhet, satt opp som foreleser. Olea Kvalsvik, styreleder i Norsk Motorcykkel Union/NMCU, kom også med gode innspill til foreldrene.
De mest vanlige feilene
NMCF og Olaf Olstad fortalte foreldrene om hvilke feil og mangler som er mest vanlig på lett MC og ga foreldrene gode råd om hvordan de sammen med ungdommen kan sørge for at kjøretøyet til enhver tid er i påkrevd teknisk tilstand.
-Gjenganger er dekk, styrelager, bremsevæske, bremser, lekkasjer gaffel, opplagring og støtdempere. Oppfordringen vår er å ha gode rutiner for sjekk av motorsykkelen, avslutter Olstad.