Lærerik helg for Caroline i Italia

Helgen begynte fredag på verst tenkelige måte; motorhavari! På en bane Caroline aldri hadde kjørt på tidligere betydde dette katastrofe og enda mindre tid til å lære seg banen. Heldigvis hadde teamet med seg en reservemotor og i løpet av 5 intensive timer var sykkelen klar igjen, men mange verdifulle runder rundt banen var allerede tapt.

Lørdag morgen ble første kval i dameklassen kjørt og Caroline kjørte inn til foreløpig femte startspor blant de Italienske jentene på hjemmebane.
– Det er flere jenter her som kjører veldig bra, men jeg er helt sikker på at jeg vil være med å kjempe om seier etter flere runder på baken, sa den positive haldenjenta.
Senere på dagen ble den andre kvalen kjørt, og progresjonen fortsatte. Resultatet ble et tredje startspor foran søndagens race.

Tøff motstand blant guttene
Men det vare ikke bare jenter det skulle konkurreres mot denne helgen. I Motorex Trophy klassen som var helgens største og tøffeste klasse var det 39 gutter til start, og med maksimalt 40 førere som fikk kjøre racet var nivået høyt. Etter at første kvalen var kjørt og som eneste jente i feltet, lå Caroline på en 32.plass. Etter den andre kvalen ble det til slutt 27.startspor.
– Jeg er godt fornøyd med kvalene. Jeg har hatt minimalt med kjøretid på denne banen, og forbedrer meg med mellom 1 og 2 sekunder hvert pass jeg er utpå. Jeg skulle gjerne hatt mer kjøretid, men vi får gjøre det beste ut av det. Jeg gleder meg veldig til morgendagens to race, da kan alt skje!

Racedag, kvinne mot kvinne
Søndag morgen kl 0950 skulle dameløpet kjøres. Det var nå det skulle avgjøres, kvinne mot kvinne. Banen var våt, eller var den egentlig det? Det hadde regnet hele natten og banen tørket sakte. Det ble gambling med dekkvalg. Hvilket merke man skulle kjøre, tørre hjul eller regnhjul? Eller kanskje begge deler? Teamet tok en avgjørelse og det ble regnhjul både foran og bak. Dette skulle vise seg å bli skjebnesvangert. Løpet startet og Caroline fikk en dårlig start. Inn i første sving lå hun som nummer 7, men var tøff og svarte tilbake. I løpet av første runde hadde hun kjørt seg opp til en 2.plass og tok innpå lederen. Så begynte det å sladde. Det var for tørt på asfalten og for varmt for hennes Pirelli regnhjul. Gummien vrengte seg på dekket. Etter ti tøffe runder kjørte hun i mål på en skuffende fjerdeplass, vel vitende om at hun hadde gamblet med dekkvalget og tapt.

Mer stang ut
Denne helgen var det flere ting som var nytt. Ikke bare kom teamet til et sted uten toaletter hvor ingen snakket engelsk, det var en ny bane som skulle læres og nye dekk skulle brukes. Lørdag kveld fikk teamet beskjeden ingen forventet å få; typen dekk som teamet hadde kjørt med hele helgen var nå slutt og ikke til å oppdrive! De ble nødt til å prøve noe helt nytt til racet. Skulle dekkvalget igjen skape problemer? Teamet gikk og hentet informasjon fra de større og mer erfarne teamene og fikk til slutt tak i et hjul som de ble lovet skulle være veldig bra.  
– Jeg kjente allerede på sightseeing-runden at noe ikke var som det skulle. Bakhjulet som var en enda mykere variant av det jeg tidligere hadde brukt og som skulle sitte mye bedre, bare skled. Det kjentes ut som jeg kjørte med olje på dekket, sier en skuffet Caroline Olsen.
– Jeg valgte å gjennomføre løpet ved å gjøre så godt jeg kunne. Jeg fikk en kanonstart og var oppe på en 22.plass etter første runde. Kjempeskuffende at dekkene mine var så dårlige, for jeg tror topp 15 og poeng hadde vært innenfor rekkevidde.

Som eneste jente klarte hun allikevel å holde 22.plassen store deler av løpet, men endte til slutt opp som nr 25.

Kontakter for fremtiden
Selv etter en helg hun selv ser på som mislykket har hun gjort seg bemerket blant de store teamene.
– Helgen gikk ikke så bra som jeg hadde håpet. Vi har hatt mye stang ut, men hvis man ser på forutsetningene så har det vært en bra helg. Jeg har kjørt fort og skaffet meg viktige kontakter for fremtiden. Nå drar vi videre til Albacete i Spania for å kjøre Europa-finalen. Dette er en bane jeg har kjørt på før og med masse fart i kroppen er forventningene høye!

www.facebook.com/racingcaroline kan dere følge henne med live oppdateringer.