KTM RC125

Som gamle 125-kubikks totaktere lukter også KTM RC 125 racing, men ikke bokstavelig talt. RC 125, som følger i 125 Dukes fotspor, er nemlig et friskt pust av Moto3 i 125-klassen. Produsentens hensikt har vært å skape en så spennende og sportslig lettvekter som mulig.

Enkel racingdesign
Sykkelens design er enkel og racingaktig. Tanken har vært å holde antallet detaljer få for i stedet å oppnå en pen helhet, og det har en fått til. Et eksempel er passasjersalen. Den minner veldig mye om en kuts, og smelter fint sammen med det sportslige utseendet. Det samme gjelder det smidige eksossystemet der lyddemperen har sneket seg inn mellom støtdemperen og motoren. Det merkes tydelig at komfort er av sekundær betydning, og at de med denne sykkelen har konsentrert seg om det vesentlige.

Aggressiv rammegeometri
I den KTM-typiske fagverksrammen av stål har en plassert motoren vi kjenner igjen fra 125 Duke. Rammegeometrien er svært aggressiv. Gaffelvinkelen er 1,5 grader brattere enn på Duke, og forspranget er nå bare 88 millimeter. Hele fronten er gjort stivere, og fjæringsveien nedkortet fra 25 millimeter til mer gatepregede 125. Imidlertid har forfjæringen vanskelig for å henge med, og den bunner lett. Dessuten er sykkelen litt ustabil under innbremsing, mye på grunn av at den allerede ekstreme geometrien forsterkes ytterligere når gaffelen komprimeres. Ifølge prosjektansvarlig hos KTM, Dominik Reitbauer, er problemet på produksjonssyklene løst ved å øke oljevolumet i gaffelen, som igjen øker progressiviteten i fjæringen.

– Man merket problemet like før lanseringen, men vi hadde ikke tid til å utføre den nødvendige endringen på disse syklene, beklager Reitbauer.

Veldig letthåndterlig
Ellers fungerer chassiset bra på det vekslende underlaget. RC 125 er en svært følsom sykkel å kjøre, og den endrer retning som om den kan lese tankene mine. Ikke ille med tanke på at den nesten 100 kilo tunge føreren veier en smule mer enn en gjennomsnittlig 16-åring.
RC 125 ser ikke spesielt liten ut, men når du setter deg i salen, merkes det at den er svært kompakt. Kjørestillingen er relativt sportslig uten å være ekstrem, og sykkelen er svært letthåndterlig. Til tross for den kompakte følelsen har du god bevegelsesfrihet.

Uventet rolig motorkarakter – knirkefri girfunksjon
Motoren har en uventet rolig karakter. Den liker å ruses, men jobber mykt også ved lavt turtall. Til tross for balanseakselen oppstår det imidlertid en del vibrasjoner innimellom. Ved hjelp av den aerodynamiske kåpen gir de 15 hestekreftene fartsressurser som kan koste en dyrt, også langs motorveien. Standardkåpeglasset passer imidlertid bedre for kortere førere.

Girkassen fungerer prikkfritt, som vi har vent oss til hos KTM, og det går knirkefritt å sette den i gir. På samme måte er clutchen lett å dosere og har en fin følelse.

Instrumenteringen med kjørecomputer og shift light er informasjonsrik. Imidlertid kunne informasjonen vært presentert på en mer tydelig måte.
 
Eneste i klassen med ABS
Du må klemme ganske hardt på hendelen, men bremsene er kraftige, og ABS-en tilstrekkelig rask – RC 125 er den eneste modellen i klassen som er utstyrt med ABS.    

KTM RC 125 er en svært morsom sportssykkel, og ikke bare i 125-klassen. Den er letthåndterlig og morsom i bykjøring, men når den kjøres på svingete landeveier, kan det lett ikke være noen vei tilbake: Med sin sirenesang lokker RC 125 føreren inn i sportssyklenes verden. 

Pluss: Fin, lett, førervennlig, morsom. Gir racingassosiasjoner. 
Minus: Stabiliteten ved bremsing. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 10 2014.
Tekst: Petri Suuronen              Foto: KTM