KTM Freeride 2018

Som komplement til Freeride E kommer nå denne firetakts 250-kubikkeren på 26 hestekrefter, og 350-modellen forsvinner. Vekten er omtrent den samme som en tradisjonell enduro, 99 kilo (sammenlignet med en KTM EXC-F 250 som veier 102 kilo), men den er først og fremst lavere og med så lav effekt at den ikke er skremmende for nybegynnere.

Den største nyheten synes jeg er at Freeride nå får WP Xplor-forgaffelen, men i en spinklere 43-millimeters versjon (istedenfor 48 millimeter som på EXC), men forhåpentligvis blir det et løft for fjæringen, som når sant skal sies var altfor dårlig på tidligere Freeride – om kunden har tenkt å kjøre enduro og ikke bare bruke den til soppturer.

Dere kan sikkert lese mange artikler på nettet som vil hylle modellen som en «innstegsmodell til enduro» men siden dette er en personlig blogg, trenger jeg ikke være like politisk korrekt. Og tro bare ikke at Freeride er noen enduromodell, den er noe helt annet. Det er garantert en perfekt sykkel til å klatre i fjellet med, en trial/offroad-mellomting, så om du har fjellterreng som hjemmebane, er den antakelig perfekt.

Med el er Freeride-modellen en helt annen sak, da kjøper jeg hele konseptet med at pakken er tenkt for å nå en ny målgruppe, være så enkel som mulig, og ikke være bygd som en tradisjonell enduro. Det var også for el-drift hele chassitet ble utviklet, og øvrige modeller er egentlig en spinoff av dette prosjektet. Rent forretningsmessig skjønner jeg så klart at det blir lønnsomt å designe flere modeller på samme grunnlag. Men hvem er det man mener skal kjøpe fossilmodellen?

– We thoroughly have enjoyed putting the new KTM FREERIDE 250 F through its paces over trials style obstacles, Enduro rides, trails and the commute to work during its development for model year 2018. It truly is the perfect all-rounder with the added fun-factor, forteller Joachim Sauer, KTM Product Marketing Offroad, i en pressemelding.

Nå synes du kanskje jeg virker som en GGG (Grinete Gammel Gubbe) som ikke skjønner det store ved Freeride. Ja, da må du gjerne kommentere og sette meg på plass. Og jeg skal så klart ikke dømme nye Freeride uten å ha kjørt den.