Det er altså ikke første gangen KTM flirter med tanken på å bygge bil, og dette er omtrent så nær en motorsykkel som man kan komme. Men den har da fire hjul samt to seter ved siden av hverandre, og den er åpen. Den kvalifiserer dermed til betegnelsen roadster. Design er laget av Østerrikes største designstudio som har vært KTM-partner i mange år, Kiska. Dette melder dinside.no
Prioritet: Fort i svingene
KTM-sjefen insisterer på at det også er det emosjonelle ved produktet som er hovedpoenget med å utvikle en sportsbil. Dette blir en liten og lav lettvekter med chassis i karbonkompositt og en vekt på cirka 700 kilo.
Hverken frontrute eller dører hører med, og ABS, kollisjonsputer og ESP (antiskrenssystem) kan man bare glemme; her er det pur moro som gjelder. Derimot blir bilen utstyrt med veltebøyle, firepunkts sikkerhetsbelter samt godt dimensjonerte bremser fra Brembo. Chassiset er blitt utviklet av et KTM-datterselskap i Nederland som er eksperter på området.
0 til 100 på 3,9 sekunder
X-Bow prosjektet tar utgangspunkt i et samarbeid mellom KTM og Audi og man skal ifølge visse kilder ikke se bort fra at Audi en dag kommer med sin egen variant av konseptet.
Motoren, to-literen med direkte bensininnsprøytning og turbo vil utstyre en grunnvariant med en effekt på 220 hestekrefter mens en spenstigere en vil få 300 hester. Ytelsene burde være en sportsbil med karbonfiber monocoque-struktur verdig: Under fire sekunder fra 0 til 100 er i så måte godkjent. Samarbeidet med Audi gjelder også transmisjonen; man vil kunne velge mellom en manuell sekstrinnskasse og en dobbeltkløtsjkasse av typen S tronic (DSG hos VW).
Den nye roadsteren skal presenteres for publikum på bilutstillingen i Genève i vår. Utsalgsprisen i Europa skal visstnok bli omtrent 40.000 euro eller rundt 320.000 kroner – altså uten norske avgifter.