KTM 690 Duke R

I løpet av et par minutter passerer jeg tre kjøreskoleekvipasjer som er på vei til oppkjøring. Alle seks førerne kjører hvert sitt eksemplar av KTMs nyeste 690 Duke. Service hver 1000 mil og prislappen virker å ha vært overbevisende argumenter. Duke har tatt flere skritt fremover fra utgangspunktet, og dessuten fått større bredde – i år finnes den som både 125, 200, 390 og 690. Men med 690 Duke R har man tatt et skritt tilbake mot røttene, og rampen har kommet ut av skyggen.

Tar seg lett frem i byen.
Til forskjell fra standardmodellen har Duke R lavere styre, mer aggressiv plassering av fothvilerne, nye felger og lyddemper fra Akrapovic. Styret gir god kontroll under aktiv kjøring, men kan være upraktisk bredt ved kjøring mellom køer. Duke har dog bra styreutslag, og er lett å håndtere ved bykjøring. Felgene er av aluminium og marginalt lettere enn de på 690 Duke. Lyddemperen fra Akrapovic har økt motoreffekten med to hestekrefter opp til 69. Lyden er imidlertid dempet.

Fleksibel sal.
Motorsykkelen vi kjører er standard uten påmontert ekstrautstyr. Den komfortable Powerparts-salen, motorvernbøylene og den transparente luftboksen sitter originalt på 690 Duke R.  Størst forskjell gjør den bredere salen. Ved aktiv kjøring kan jeg gli forover, få bedre grep om tanken og bevege meg sidelengs. På motorveien er det nydelig å kunne bevege seg bakover, og polstringen er komfortabel.

Motorveien dog ingen naturlig tumleplass.
Men motorveien er egentlig ingen naturlig tumleplass for Duke R. Utvekslingen gjør at turtallet er høyt, og den lille vindskjermen foran instrumenteringen utgjør først og fremst  en forskjell for kortere førere. Den 690 kubikk store endunkeren er uendret, og vibrasjonene fra 690 Duke er fortsatt der.

Til å være en endunker finnes det mye effekt å hente på toppen, og dette gir sykkelen en spaltet personlighet, da kreftene leveres mykt ved lavt turtall.

Girkassen burde vært mer presis, og en av de få tingene som har vært der siden den første Duke-utgaven er det lange slaget. Den hydrauliske clutchen jobber lett, men gir ikke samme følelse som en wirestyrt.

Landeveien er det optimale.
På landeveien kommer Duke R til sin rett, de 149,5 kiloene – det samme som 690 Duke – styrer lett inn i svingene. Den lave vekten i kombinasjon med at endunkeren har mindre levende masse enn en flersylindret motor, gjør den svært lettsvingt.

Fin fjæring.
Du får nye støtdempere fra WP. Opp/ned-forgaffelen måler 43 millimeter. På venstre side stiller man inn kompresjon, og på høyre side retur. Bakdemperen har ekstern gassbeholder og er fullt justerbar. Fjæringsveien både bak og foran er økt med 15 millimeter. Demperne har myk grunninnstilling og absorberer ujevnheter i asfalten fint. De slår aldri gjennom, og forgaffelen dykker ikke for mye ved hard innbremsing. 

Høyere sal.
Salhøyden er økt med 30 millimeter. Førerposisjonen er fortsatt oppreist med god sikt, men er blitt mer kompakt siden de nye fothvilerne sitter høyere opp og lenger bak. Både passasjersal og kuts følger med fra fabrikken.

Bremsene krever at du tar i.
Akkurat som 690 Duke har R-en bremser fra Brembo. Denne kaliperen er dog seks prosent lettere og har ny bremsepumpe. Følelsen er fin, men for å få maksimalt ut av bremsene kreves det at du tar i ordentlig. Ved harde innbremsinger gjør KTMs slureclutch, AHC – Anti Hopping Clutch, det lettere.

ABS-en er fortsatt Bosch 9M+, og den gjør jobben sin. Den er enkel å slå av ved å trykke på en bryter på instrumentpanelet når sykkelen står i fri. Ekstra hos Duke R er et Supermoto-nivå som aktiverer ABS-en foran, men tillater bakhjulslåsing.

Mappingene merkes best på lavt turtall og ved gasspådrag.
Akkurat som vanlige Duke har Duke  R flere motormappinger tilgjengelige gjennom en bryter under passasjersalen. Standard­nivå er 3, sport 2 og komfort 1. Sportsnivået gjør innsprøytningen betydelig mer aggressiv, mens komfort gjør den betraktelig mykere. Mappingene merkes først og fremst på lavt turtall og ved gasspådrag. Standardnivået fungerer bra i alle situasjoner, sport egner seg for banen, mens komfort er veldig myk og tiltaler først og fremst nybegynnere.

Passer både nye og mer erfarne.
Stort sett er 690 Duke R en velbalansert motorsykkel som passer både nye og mer erfarne motorsyklister. Ordinære 690 Duke er allsidig, R-modellen er mer fokusert på ytelse.

Standard 690 Duke koster 116 900 kroner, R-modellen 16 000 kroner mer – er den verdt de ekstra kronene? Stort sett har R-en bedre kjøreegenskaper, justerbare dempere er alltid velkomment, men den er samtidig mer krevende og aggressiv. Jakter du først og fremst på et pendlerkjøretøy, egner vanlige 690 Duke seg bedre. Vil du ha en kamerat å tegne svarte streker med, har du valgt riktig. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 8 2013.
Tekst: Jonathan Balsvik           Foto: Marc Malmqvist