Kawasakis effekttall

Yamaha startet effekthysteriet med sine 172 hestekrefter (180 hestekrefter i fart). På messen i Milano var det stille fra Kawasaki og Honda, som ikke ville offentliggjøre effekttallene for sine nye supersykler før de var typegodkjent. Eller så innså de at de måtte øke effekten et par hakk…

Uansett, Kawasaki oppgir nå 175 hestekrefer ved 11750 rpm! I fart, ved hjelp av overtrykk i innsuget, oppgir Kawasaki 184 hestekrefter. En bombe!

Dreiemomentet oppgis til 115 Nm ved 9750 rpm.

Tørrvekten skal være 170 kilo, mens nye Yamaha R1 oppgis til å ha en tørrvekt på 172 kilo. Suzuki GSX-R 1000, som har vært målestokken i klassen, oppgir 164 hestekrefter og 168 kilo.

Akselavstanden på ZX-10R er bare 1385 millimeter. Dette er med andre ord en ytterst kompakt pakke. Den blir kortere enn samtlige 1000-kubikkere og de fleste 600-kubikkere. Kun Yamaha R6 har kortere akselavstand!

Nå venter alle på hva Honda har på lur. Kommer de til å bryte sitt mønster med nøkkelord som «håndterbar effekt» og i stedet slippe et effektmonster?

I mars kommer Bike til å kjøre samtlige 1000-kubikkere mot hverandre. Da kan vi gi deg sammenlignbare tall på akselerasjon, toppfart, vekt og hestekrefter.