Jeg suser av gårde langs en mindre landevei, og skimter en sidevei som ser mer eller mindre bortglemt og gjengrodd ut. Litt kjapt tar jeg av fra den planlagte retningen og dundrer inn på grusveien. Den lette motorsykkelen trenger verken å tvinges eller bakses med, den følger pent med i bevegelsene. Jeg har ingen anelse om hvor jeg nå er på vei, men er like nysgjerrig som alltid på hvor jeg vil havne etter hvert.
Dette er kjernen i det som fascinerer meg med adventure-segmentet. Spørsmålet er bare om en skarve 300-kubikker passer inn i kategorien? Motorsykkelen som jeg kjører, er Versys-X 300, Kawasakis forsøk på å øke tilbudet av modeller i den minste A2-klassen. Motoren kommer fra velkjente Z300 og Ninja 300, men resten er nytt. Rammen er en smal, med stabil stålrørskonstruksjon av Backbone-typen, altså ingen typisk vuggeramme.
Rammen og demperne med 130/148 millimeter slaglengde er designet for å tåle passasjer, bagasje og dårlige veier. Jeg testet egentlig bare det sistnevnte, og er positivt overrasket over de trygge egenskapene. Salhøyden, den flate beinvinkelen, samt det brede og høye styret gjør at du sitter komfortabelt. Vindskjermen er effektiv, og det går også fint å stå opp og kjøre. Men den harde salen er et tydelig minus i førermiljøet. Ellers er det mye som borger for mange mil i salen, kanskje først og fremst den 17 liter store tanken og det beskjedne forbruket. Det er en utfordring å bruke mer enn 4,5 liter på 10 mil.
Motoren har akseptable krefter i mellomregisteret, men det er ikke før ved cirka 10 000 rpm at det virkelig skjer noe. Den er dermed ikke optimal for den som vil hjelpe til med gassen ved svingkjøring på løst underlag. Kassen er for det første svært tettsteget, og det blir mye giring i bytrafikken. ABS-systemet kan ikke kobles ut, og det er en ulempe på grus.
Ellers passer den snille fremtoningen bra når du vil utforske skogsveier uten å skremme sopplukkere. Det finnes mye praktisk tilbehør til modellen, for eksempel harde vesker, bøyler og ekstralys. Versys-X vil ikke gjøre deg fartsblind, men til gjengjeld vil den sannsynligvis ta deg et godt stykke lenger per krone enn noen annen adventure-modell i de større klassene.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 10 2017
Abonnenter får bladet først og til best pris. Her oppretter du et abonnement.
Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Jimmie Öbom