Kawasaki H2 – 210 hestekrefter

Mens H2R er en ren baneracer, handler dette om en gatemodell. Som dere kanskje husker, foreligger det en avtale mellom de japanske produsentene om ikke å selge en gatesykkel med over 200 hestekrefter, og derfor får vi et vesentlig effekttap fra H2Rs 300 hester.

H2 leverer 200 hestekrefter (210 med trykksatt luftboks) ved 11000 rpm. Effektreduksjonen skal primært være oppnådd ved hjelp av andre kammer, og eksosystemet som først og fremst er tilpasset gateregistrering. Motoren har fått samme tilpasning, og den skal ifølge Kawasaki levere mer moment tidlig i registeret. Motoren er koblet til en såkalt «dog ring transmission.» Den kjøreklare vekten oppgis til 238 kilo, 37 kilo mer enn ZX-10R. Til forskjell fra H2R har H2 selvfølgelig lykt og skiltplate, og den oppfyller alle miljøkrav som stilles til en produksjonsmodell. Som dere kan se av bildene, har H2 også mistet H2R-vingene, men ellers er de to modellene svært like med henblikk på utseendet – felgene og rammen er de samme.

Når det gjelder fjæringen, har KYB stått som leverandør. Forgaffelen er en fullt justerbar KYB AOS-II basert på luft/olje-gaflene som benyttes i motocross. Bakdemperen har Kawasakis Uni-Trak-link, og er også fullt justerbar. Bremsene har Brembo bidratt med, og foran finner vi doble 330-skiver med radialmonterte monobloc-kalipere. Bak sitter det en 250-skive med 2-stemplede kalipere.

H2 er utstyrt med quickshifter, traction control, launch control, engine brake control og ABS.