Katalysator

Har noen av dere begynt på en jobb som dere senere har angret på?
Det har skjedd med meg flere ganger og dette er en slik jobb.
Da jeg hadde bestemt meg for at vi skulle ha pottene på orginalplassen (oppe under hekken) så var det først å prøve å få tak i et helanlegg. Dessverre fant jeg ingen som leverte det.

Det neste var å prøve å få noen til å lage det og jeg hadde faktisk en produsent på hugget, men til slutt fikk jeg ikke flere svar fra dem…

Så da ble det til at jeg måtte fjerne katalysatoren selv for å få et mest mulig effektivt anlegg.

Dette var en MYE verre jobb enn jeg hadde tenkt meg.
Først måtte jeg kappe meg gjennom ytterveggen av anlegget. Så en innervegg og innenfor der lå selve katalysatoren.

Katalysatoren består av tynne plater belagt med platina og det hele er støpt inn i keramikk.
Altså prøvde jeg å fjerne armert keramikk. For ikke å ødelegge hele anlegget kunne jeg heller ikke gå løs med trykkluftbor. Jeg måtte sitte med en liten meisel og hammer.

Det hele tok 5 timer med mange rare nordnorske ord:)

Det var ganske mye som var inne i eksosanlegget.

Det å sveise igjen var bare lek, selv om det var den operasjonen jeg fryktet mest da jeg begynte.

En annen ting jeg måtte gjøre var å bytte ut den originale pluggen der lamdasensoren er tilkoblet da Suzuki hadde en mindre gjengediameter enn hva den nye lambdasensoren har.
Jeg blir jo å kjøre med MOTTY AFR bensininnsprøytingsstyring(laaangt ord 🙂 ).