It`s alive

Vi har hatt start på monsteret, men la oss først snakke om montering av motoren.

Siden vi skulle bytte veivaksling på B-Kingen så måtte vi dele motorblokka. Dette er en omfattende operasjon som tar relativt lang tid i forhold til bare å ha av toppen og sylindren.

Heldigvis er Hayabusa/B-King motoren lettskrudd. Det eneste spesielle er at man må ta av balanseakslingen (og montere/justere den inn ved montering). Jeg tenker med gru tilbake til gamle Yamaha FZR 750/1000 motorene der man ikke kunne dele motorblokka uten å ta av topp/sylinder først. Ja, til og med oljepumpa måtte man ta ut (Men nyere R4 Yamahamotorer er like lettskrudde som alle andre ).

Når man demonterer/monterer en motor er det en ting som er viktig og det er RENSLIGHET. Vask motoren FØR man plukker den opp og vask alle delene mens man skrur og før man monterer.

Når man så monterer er det også viktig at alle pakningsflatene er rene og fri for all olje og at man smører et TYNT lag med sillikon. Det verste jeg ser er de som bruker sillikonen som fugemasse når de monterer. Man kan bare tenke seg hva som kan skje med de klumpene av silikon når de løsner inne i motoren.

Legg merke til at jeg også har smurt sillikon der man IKKE skulle tro at det behøves. Siden begge sidene av denne flaten ligger i oljebad skulle man tro at det ikke behøves pakningssilikon her, men siden silikonen har en tykkelse uansett hvor tynt man smører det ut, så må man ha den overalt for ikke å skjevbelaste blokka når man strammer til.

For å stramme ned toppen bruker jeg selvsagt alltid momentnøkkel. Jeg har en HAZET 3/8 momentnøkkel som er perfekt til motorsykler. Den har et justeringsområde fra 10Nm til 65Nm noe som er akkurat det man trenger på en motorsykkelmotor.

Når man strammer ned toppen er det lurt å være to stykker, eller så kan man montere motoren i en jigg.

Så kommer det som de fleste vil synes er det vanskeligste; nemlig å justere inn kammene rett. Normalt kan man bare se i en verkstedhåndbok og finne merkene, men siden denne motoren har lengre slaglengde, så måtte vi montere en sylinderfotspacer. Denne løfter opp toppen og da vil de orginale merkene komme på feil plass.

Først må man bestemme Top Dead Center. Dette gjør man med å skru en stoppeskrue ned i et tennplugghull og deretter dreie motoren frem og tilbake slik at man kan merke av TDC.

Siden man ikke har justeringsmuligheter på de orginale kamdrevene så må man montere på justerbare kamdrev. Disse gjør at man kan justere inn kammene i hvilken som helst ønskelig stilling.

For å finne ut «lobe-center» må man bruke et måleur som settes mot en shimsekopp for å måle når ventilen åpner og lukker. Dette er noe mange gruer seg til, men det er egentlig ganske greit når man først har gjort det noen ganger.

Til slutt er det bare å montere motoren tilbake i ramma.