Indian Scout Sixty

Vi har dratt til et vårlig Sør-Spania for å prøvekjøre Indian Scout Sixty. Dette skal være en innstegsversjon av den velbygde mellomklasseglideren. Den første milen i salen på Sixty går innledningsvis langs en tett trafikkert motorvei ut av byen. Med overkroppen som et eneste stort vindfang, og med følelsen av å trille av gårde enten på et for høyt femtegir eller for lavt fjerdegir, kan nærmeste avkjøring opp mot fjellene knapt nok komme raskere.

En mildt sagt livsglad glider
Heldigvis begynner vi snart å klatre oppover langs de svingete veiene. Tempoet øker, og den turtallsvillige motoren med mindre boring enn vanlige Scout kommer nå mer til sin rett. Selv girkassens nye utveksling trives bedre, og oppfordrer til mer aktiv kjøring. Motorsykkelen jeg kjører er utstyrt med mer høylydt lyddemper fra Remus, og dette gir meg enda en grunn til å dra litt lenger på hvert gir. Dette er en mildt sagt livsglad glider.

Den klassiske, men litt avskallede fasongen passer godt til den livligere karakteren. Den lange akselavstanden gjør ferden trygg, og det er bare i de trangeste hårnålene at Sixty føles litt omstendelig. Chassiset er helt det samme som hos vanlige Scout, med en stabil ramme i støpte aluminiumseksjoner der motoren er en bærende del i konstruksjonen. Når motorsykkelen kommer i sitt rette element på de svingete veiene, føles de 246 kiloene lavt og godt plassert.

Kjørestillingen er romslig og komfortabel. Indian hadde kunnet ro i land et nærmest fullkomment konsept ved å plassere fothvilerne bare en hårsbredd høyere for å tillate en anelse lavere nedlegg, for denne glideren både vil og kan svinge.

Motor, bremser og fjæring leverer som de skal
Den fireventilers twinnen er pen å se på, gir knapt noen forstyrrende vibrasjoner, og borger for letthåndterlig kjøreglede. Bremsene leverer som forventet og bidrar til en trygg kjøreopplevelse, men ikke noe mer. Det samme gjelder fjæringen, som er myk uten for den saks skyld å oppleves som gyngete.

Det gir en spesiell følelse å satse litt ekstra ut av en sving, rykke til på en ujevnhet, løfte seg noen centimeter ut av salen og føle hvordan akselerasjonen hogger tak i overkroppen. Er det snakk om en foroverlent sportsmaskin, er følelsen forhåpentligvis minimal, men hos en overmotorisert glider kan det føles som at du blåser rett over bakskjermen og ned i asfalten. På Indian Scout Sixty er det bare morsomt, og trigger deg til å gjøre det på nytt ved neste anledning. Verdt å merke seg hos en motorsykkel som blant annet sikter seg inn på nybegynnere er mangelen på traction control og slureclutch.

Sikkert og kommuniserende chassis
Dette er faktorer som gjør at Sixty oppfører seg som en eldre motorsykkel under inspirert kjøring.  Men ingeniørene hos Polaris har klart å konstruere et sikkert og kommuniserende chassis som gjør at føreren hele tiden vet hva begge de store dekkene har fore. 

Indians modeller pleier å utmerke seg med høy detaljfinish, og denne versjonen av Scout er ikke noe unntak. Men Sixty er likevel cirka 20 000 kroner rimeligere enn Scout med den store motoren. I tillegg til motorvolumet er det først og fremst spart inn på ett gir.

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 6 2016.
Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Indian