Indian Roadmaster/Moto Guzzi California Touring SE

Det sies jo at alt er større i Amerika. Det stemmer i hvert fall for syklene i denne duellen. Vi skal nemlig kjøre et par digre cruisere du kan komme langt med. Samtidig får vi anledning til å sammenligne forskjellene mellom den amerikanske og europeiske touring-filosofien. Begge syklene representerer toppnivået i de respektive produsentenes tilbud, og begge er i det minste relativt nye modeller: Indian Roadmaster ble presentert til 2015, og Moto Guzzi California 1400 Touring hadde premiere i fjor.

Amerika representeres i duellen av Indian Roadmaster, der slektskapet med merkets Chieftain-bagger er åpenbart. Interessant nok er Chieftain, som ble lansert i fjor, i praksis en mindre påkledd Roadmaster ifølge produsenten. Modellen har altså vært klar til visning lenge.

Alt er stort på Roadmaster
Enorme Roadmaster gir et overbevisende inntrykk. Den art deco-inspirerte designen fører tankene til fortidens lokomotiver, og det finnes så mange ypperlige detaljer at det er vanskelig å bestemme seg for hvor en skal begynne. Slagvolumet hos V2-motoren er på samme nivå som hos en middels familiebil, og oppbevaringsplassen bør holde for den som skal flytte til en ny bolig. Den fantastiske salen ser ekstra fristende ut, og den store mengden brytere på styret bærer bud om mye utstyr. Vekten er også massiv; vår andrefører Tuomo regnet ut at sykkelen veier drøye 350 kilo mer enn selve føreren.

California Touring oser racing
Mye av Europa, og spesielt italiensk lidenskap, finner vi hos Moto Guzzi California Touring i mer luksuriøs SE-format. Sykkelen det er snakk om er produsentens første helt nye modell på veldig lang tid. Men til tross for at den er helt ny, har Moto Guzzi vært nøye med å fremheve clutchen til den originale politimodellen, 70-tallets California.

Selv om  California rent objektivt har alt utstyret du trenger – en langsmontert V2 på størrelse med en småbil med valgfrie kjørenivåer, traction control, ABS-bremser og solide vesker – ser den noe beskjeden ut sammenlignet med Indian. Moto Guzzi har et annet fokus. Selv om Guzzi-modeller ikke har vist seg på banen på lenge, kobles merket fortsatt sterkt opp mot konkurransekjøring, og dette ser en også på California Touring, som oser av racing.

Under duellen kjørte vi totalt rundt 60 mil på alt mulig underlag, fra grus til motorveier. Det svært varierende været var som bestilt for å kjøre touringsykler.

Velutstyrt Indian med suveren komfort
Når det gjelder utstyret på Indian, er det vanskelig å finne større feil. Det finnes kjørecomputer, stereo, elektrisk justerbar vindskjerm, varmeholker og ditto sal, cruise control og enorme vesker med fjernstyrt sentrallås. En praktisk egenskap ved normal bruk er nøkkelløs tenning, men når en tester en sykkel, kan en innimellom få grå hår hvis en glemmer ”nøkkelen” i lommen til den andre føreren. Testsykkelen er ekstrautstyrt med Jekill & Hyde-lyddempere, der lydnivået kan justeres ifølge førerens egen smak.

Når du setter deg i salen, blir du overrasket av det kompakte førersetet på den store sykkelen. Styret sitter veldig nær føreren, og salen er lav. Førermiljøet kan imidlertid ikke beskyldes for å være trangt. Indian er tydeligvis ikke konstruert for små førere, og Tuomo (som er betydelig mindre enn meg) må bruke tid for å komme overens med kjempen. Refleksjonene på vindskjermen er en forstyrrende faktor, mens motorsykkelen for øvrig gir en høy kvalitetsfølelse og virker å være godt gjennomtenkt.

En majestet langs landeveien, også morsom og smidig på svingete veier
På tomgang vibrerer motoren en anelse, og vibrasjonene fortsetter også når en starter kjøringen. Det er imidlertid ikke noe som forstyrrer, men heller en kalkulert måte å høyne sinnstemningen på. Den store massen er noe du virkelig merker i lav fart, og den krever presisjon og erfaring hos føreren. Imidlertid føles den nærmest majestetisk langs landeveien – dette flaggskipet lar seg ikke forstyrre av eksterne faktorer!

Med tanke på den utrolig gode komforten, stabiliteten og høye vekten er Indian en overraskende morsom og smidig kamerat også når vi tar oss frem på svingete veier. Med sitt behagelige moment går den ufortrødent forover, og kursen endres lett og uten protester når føreren ønsker det. Når en bare begynner å stole på Indian, kan en kjøre i svært høy fart også på svingete veier. Den eneste forstyrrende faktoren i høy fart er frontens markante ustabilitet når en kjører på humpete veier, men med tanke på sykkelens bruksområde skal vi la dette ligge.

Med tanke på det samme bruksområdet er det imidlertid synd at når du kjører med passasjer, blir Roadmaster som ved et trylleslag betydelig tyngre, og det kreves veldig høy konsentrasjon når du kjører. Passasjeren har det imidlertid svært bra, og kåpeglasset forårsaker ikke noen forstyrrende turbulens bak føreren.

Sportslig Moto Guzzi med avslappet kjørestilling
Moto Guzzi overrasker ekstra på to måter. Til å være en stor touringsykkel har den en svært sportslig karakter, og forholdene på førersetet er betydelig mer avslappende og romslige enn på Roadmaster. Som Roadmaster vibrerer også Moto Guzzi noe både på tomgang og under kjøring, men som hos Indian er vibrasjonene heller en positiv høydare. Selv om Guzzi med sine 350 kilo ikke er noen fjærlett type, er den svært letthåndterlig, også i lav fart, sammenlignet med Indian. Men det ordentlige fyrverkeriet begynner først når du starter.

Motoren på 1380 kubikk har en svært morsom karakter som til og med innbyr til litt rampekjøring. Motorstyringen har tre innstillinger, men den raskeste av dem oppleves som litt for følsom. Innstillingen for regn føles imidlertid for rolig. Den beste innstillingen blir derfor alternativet mellom disse to, dvs. Tourismo, som heller ikke gjør sykkelen til noen svekling, tvert imot! Med Indian kjører en gjerne på ett gir (selv på svingete veier) og nyter kjøringen, med Guzzi blir det morsomst når en holder turtallet i nærheten av sperren – men visst er det en fornøyelse også å cruise i roligere tempo.

Ypperlige kjøreegenskaper
Også kjørbarheten hos California er ypperlig, og kursendringene skjer raskt og presis. Sykkelens sportslige inntrykk forsterkes av de svært fine Brembo-bremsene, det kompetente chassiset og den helt godkjente nedleggsvinkelen. Enkelte ganger føles fjæringen noe hard, men på den andre siden håndterer den også større ujevnheter uten protester og uten å gå på akkord med komforten. Det er flere cruiser-produsenter som bør skjele til California.

Indian vinner komfortmessig på rette strekninger, California vinner med passasjer
Når veien retter seg ut, havner Moto Guzzi håpløst bak Indian når det gjelder komfort. Igjen er beskyttelsen bak vindskjermen helt ok, men Indians suverene kåpe gjør at dømmekraften på Guzzien blir dårligere. På den andre siden får føreren oppleve omverdenen i litt mer  ”ufiltrert” form; noe som mange motorfrelste setter ekstra pris på.

På motorveien virker det som turbulensen fra andre kjøretøy rister Guzzien skikkelig. Når vi kjører syklene med passasjer, blir California imidlertid den selvsagte vinneren siden du knapt merker passasjeren, og selv om passasjersalen er mer spartansk enn på Indian, føles den svært bra å sitte på.

Hva størrelsen gjelder, er veskene som inngår i prisen helt godkjente og bør holde for de fleste førere. For den som vil ha mer lasteplass, finnes det en stor toppboks med ryggstøtte som ekstrautstyr.

I denne duellen tok vi for oss  Europas og Amerikas største touringcruisere, men også forskjellene mellom touringsyklenes filosofi i Europa og USA. Når det gjelder Indian, kan vi sammenfatte sykkelen med ett eneste ord: ”komfort” går igjen i samtlige egenskaper hos Roadmaster, og man har ikke gått på akkord med denne en eneste gang. Det står klart at en først og fremst har tenkt på komfort ved utvikling av både helheten og samtlige enkeltkomponenter.    

For å oppsummere Moto Guzzi trenger en ikke ord. Det holder med to bokstaver – GT. Bokstavskombinasjonen står for et komfortabelt og sportslig luksuskjøretøy som egner seg til langturer, og det er nettopp dette Moto Guzzi er.

Du som kunde må ta avgjørelsen
Det er altså ingen lett oppgave å velge hvem som blir vinner i denne duellen. Begge modellene er svært kapable på sitt område. Moto Guzzi koster 272 940, og dette føles helt rimelig med tanke på sykkelen. Roadmaster koster på sin side fra 349 000, og som California er også Indian verdt prisen. Dermed må du som kunde selv ta avgjørelsen i henhold til smak og behag.  

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 7 2015.
Tekst: Petri Suuronen Foto: Valtteri Nygren 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser