IDM-blog fra Carl Berthelsen

I helgen kjørte Helge Spjeldnes, Petter Solli, Kai Børre Andersen og Carl Berthelsen enda en runde i det internasjonale tyske mesterskapet, IDM.
Løpene ble kjørt på Nürburgring som ligger mellom Køln og Frankfurt.
Det var kun fire nordmenn som stilte til start denne helgen. Jan Roar Ims kom ikke, selv om det stod på hjemmesiden hans før helgen at han skulle stille.
Tage Solberg kjørte det Hollandske mesterskapet.

Carl og Kai Børre i Superbike, Helge og Petter i supersport 600.

Det var ikke mye suksess for nordmennene denne helgen heller ifølge resultatlisten, men ser man litt på siden av den er det flere lyspunkter og framgang for noen av oss.
For oss to i Superbike klassen skulle det også denne helgen vise seg at været skulle være med på å påvirke utfallet av kvalifiseringen.

Alle klasser fikk den første kvalen avlyst på grunn av tåke.

Supersport fikk tørt føre på sin kval og de raskeste kjørte veldig fort. Helge og Petter klarte ikke å sette noen gode tider og havnet langt bak.

Superbike kvalen startet 14.55.
Det begynte selvfølgelig å dryppe fra oven ca 3min før kval startet. Først regnet det på hele banen, så regnet det kun på 1/3 av banen. Der regnet det skikkelig ei lita stund for så å tørke litt opp helt mot slutten av kvalen. Store deler av kvalen ble kjørt på en bane som var helt tørr på 2/3 og klissvåt på 1/3.

Kai Børre klinka til mot slutten og leverte 2. beste tid, dette med et skikkelig «tilbud» i svingen før start/mål langsiden. Denne svingen var den som var våtest og her satset Andersen, som vanlig, ikke noe mindre enn på resten av banen, og det med slicks dekk.
Ingen tvil om at han hadde hatt Pole hvis han hadde holdt hodet kaldt her og heller lagt seg bak føreren han prøvde å passere. Kai Børre skulle forbi og måtte utenfor den tynne tørre stripa og det gikk ikke med tørrværs dekk på vått underlag.
Vi lå som nr 7 når det var regndekk som gjaldt og banen var våt, men også denne helgen var vi «litt» trege med å få på slicks da det tørket opp på deler av banen, så da falt vi ned til 34.plass da mange av de andre førerne var utpå med slicks dekk.
Da jeg kom ut på slicks begynte det å dryppe litt igjen og jeg var altfor forsiktig de første rundene. Det var kun 8 min igjen av kval når jeg gikk ut og hadde ikke mye tid på å sette en bra tid. Da jeg ble passert av den ene etter den andre bestemte jeg meg for å bare gi alt.
Kjørte ned 5 sekunder og 12 plasser og var bestemt på å gi mer neste runde og håpe det var nok grep, men da jeg passerte mål linja ble kvalen flagget av. Ble da nr 22.

Helge fikk heller ikke denne helgen vist sitt potensial på banen. Han hadde med seg en sykkel som ikke ville gå skikkelig. I det første løpet stoppet den og i det andre løpet var den ikke helt medgjørlig i starten, men etter hvert tok det seg opp, Helge fikk fullført løpet og opparbeidet mer erfaring på banen og fart i kroppen.
Han må få litt mer orden på utstyret før de neste løpene. Han bør også få en fast mekaniker som kan «passe» på syklene hans mellom løpene og være tilstede på alle løp.
Dette for å unngå sånne problemer som han hadde i helgen. Helge har talent, men mangler et team. Han erfarer nå hvor viktig det er å ha flinke folk rundt seg.

Petter sliter med problemer med oppsett på sin sykkel. Han har problemer med dårlig grep og dekk som ikke holder halve løpet en gang.
De har testet mye forskjellig, men ikke ennå funnet ut hva som er galt.

Kai Børre har heller ikke hatt mye flaks til nå i år. Syklene han kjører ligger litt etter de beste og de har hatt problemer med å få dem til å gå godt nok.
Vekt har også vært et problem.
Han var fornøyd etter kvalen for da hadde de funnet ut av en del ting og det virket som om syklene var blitt mye bedre.
På løpene var det igjen tekniske problemer og han måtte bryte første løpet og i det andre løpet måtte han innom i pit for å se på en teknisk feil. Det er trolig i elektronikken problemet ligger.
Det ble ingen poeng på han denne helgen.
Håper at teamet hans finner ut av disse problemene. Det er utrolig frustrerende å være en fører som er god nok til å vinne, men hele tiden blir hektet av fordi utstyret ikke fungerer tilfredstillende nok.

Carl. Vi fikk en bra start fra 22.possisjon i løp nr 1. Lå halve løpet som nr 14 og hadde problemer med feste bak, men det gikk greit å henge med .
Fikk etter hvert flere framhjulslipp og mistet konsentrasjonen noen runder og det blir man straffet hardt for i IDM.
Hadde neste 3 sekunder ledelse på føreren bak meg før dette, men mistet denne og falt tilbake på en 19.plass. Klarte å hente meg inn igjen tempomessig og kjørte meg opp til en 17.plass og på siste runde var jeg kun 0,2 sek bak beste tiden min i løpet.

Løp nr 2 startet enda bedre. Var nr 10 på første runde og klarte greit å holde følge med teten.
Vi hadde nå satt på andre dekk. Mykere dekk bak for å få bedre grep og hardere dekk framme for å ikke få et dekk som blir overopphetet og sklir som i det første løpet.
Bak dekket hadde et utrolig bra grep. Framdekket var også veldig stabilt, så jeg hadde en god følelse.
Har aldri noen gang kjørt så fort som nå. Det var mot slutten av runde nr 2 at ting ikke skulle gå helt som planlagt.
Jeg lå helt på bakhjulet til Kai Børre, som nettopp hadde passert meg, inn i en av de raskeste svingene på banen. Ut av denne svingen forsvinner bare framhjulet under meg uten noen forvarsel.
Mulig dekket som vi ble anbefalt er bra, men ikke bra nok for dette tempoet.
Pirelli sjefen anbefalte dette dekket til oss, men trodde vel ikke at jeg skulle klare å holde dette tempoet.
Rett i grusen bar det i over 170km/t. Fikk litt sats på banekanten i det jeg skled av banen og hadde godt «utsikt» noen sekunder.
Ikke mye man kan gjøre i en sånn situasjon annet enn å vente på at kroppen skal stoppe opp. Man spretter opp og ned, grusen trykkes inn i hjelmen og det smeller hver gang sykkelen blir kastet rundt.
Det er bare å håpe du ikke treffer noe.

Det gikk veldig greit med meg. Sykkelen klarte seg også relativt bra, men må nok ha litt ny lakk og «kanskje» noen andre deler.
Full oversikt får vi ikke før Jan, teamets sjefs mekaniker, har skrudd den fra hverandre, målt og veid alle deler.

Det positive denne helgen er vel at vi har gjort et stort sprang tempomessig. Vi har vist denne helgen at vi både vil og tørr henge med de beste.
Mer av dette pågangsmotet vil gi resultater etter hvert.
Det vil alltid oppstå nye utfordringer når tempoet økes så mye som dette. Innstillinger på sykkelen må endres for at det skal fungere.
Krasj er ofte resultat av et oppsett som ikke er bra nok.
Ingen av de andre på dette nivået tempomessig som kjører med standard dekk som vi brukte.
Sjefen hos Pirelli var enig i dette og kan kanskje by på bedre dekk neste løp på Sachsenring.

Jeg har vært opptatt av å ikke spør for mye etter bedre dekk før nivået vårt krever det. Klarer jeg å fortsette den trenden vi er inne i nå tror jeg det kan bli noen bra plasseringer fremover.

Fremover skal dere få mer «innside» info fra IDM og det som skjer der. Skal prøve å ta dere med litt «inn» i de forskjellige teamene sånn at dere kan se hvordan ting blir gjort og hva som kanskje er de største forskjellene.
Dere kan også følge med «live» hver løpshelg på bloggene til Helge og Carl på følgende adresser:

http://www.vgb.no/14591/ og http://www.vgb.no/9187/

Web til de forskjellige førerne er:
www.superbike.no
http://www.spjeldnes-racing.com/
http://www.kba-racing.com/
http://www.imsracing.no/
http://www.solliracing.com/
http://www.solberg-racing.com/

Racing hilsen fra
Carl

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser