Iannone nest raskest! (Màrquez i pole, selvfølgelig)

Marc Màrquez tok i dag sin sjette pole på rad for sesongen. Av seks mulige. Ta med Valencia i fjor, så er det syvende på rad. Man har spurt tidligere, faktisk opptil flere ganger; Hva skal man si? Vi er vel alle egentlig hjertens enige om at avdelingen for superlativer er gjennomsøkt og tømt.
Så med tanke på hvor enkelt det virket for spanjolen å kjøre seg opp fra tiende og vinne for en liten stund siden, så er det vel neppe noen bombe om den regjerende mesteren ødelegger noe av festen for italienerne i morgen. Det de fleste nå prater om er ikke om han tar hjem årets mesterskap, men om han faktisk kan vinne absolutt alle løpene.
Fun Fact: Sin aller første GP-seier seier tok han i 125-klassen, 6. juni 2010, på nettopp Mugello.   

Men selv om publikum på Mugello kanskje var noe skuffet da selveste Valentino Rossi ikke presterte bedre enn en tiende tid under kvalen (Rossi sier teamet bommet totalt da de byttet begge dekkene til mykeste alternativ før siste stint. Fordekket gjorde at han mistet den riktige følelsen, og en mulig plass på førsterekka røk.), sørget en annen italiener for at humøret steg en anelse.

Andrea Iannone satt ikke bare toppfartsrekord på trening (349.6 km/t), men klinte også til med nest beste tid under kval. Kun 0.18 etter Marc. Selv Màrquez er imponert av hvor raske Ducatiene er, og regner med at de vil være med i teten fra start. Men så får vi se om det ikke blir som "vanlig" da, at de siger bakover i feltet utover i løpet. 
For det er alldeles ingen grunn til å "friskmelde" Ducati ennå. Mange lot seg imponere da Dovi tok tredje på COTA tidligere i år. Men om man sjekker ut tidsdifferansene fra 2013, så var det ikke særlig forskjell. Rundt tjue sekunder bak vinner da og. 
Men vi heier vel litt ekstra på Crazy Joe?

Inn på førsterekka kom også Jorge Lorenzo. Ikke han heller så langt etter, med en differanse på kun 0.25 sek.
Jorge mente seg riktig så fornøyd, og var også inne på at han endelig følte at han er i god nok fysisk form til å kunne henge med hele veien. Nye takter fra den siden altså. For tidligere har det gjerne vært litt mumling om sykkel, etc… Noe som ikke er så lurt, kanskje? 

For Lorenzo sliter litt med populariteten om dagen. Selv om en luring mente at "Dagens idol skyver gårsdagens helt ut av tankene våre i påvente av morgendagens etterfølger", er det ikke akkurat det som er tilfelle her.
Gårsdagens helt i MotoGP bør vel greit kunne sies er Rossi. Og han er jo fortsatt mildest talt også Dagens idol. En tittel han nå deler med Màrquez. Så der røyk den, Irving…
Nei, for selv om Jorge burde vært en helt i hjemlandet, det motorsportgale Spania, har hans poularitet dalt jevnt og trutt selv der i tiden etter verdensmestertittelen.
Noe av det første folk irriterte seg over, var feiringene. Selv om han da var en glad gutt, så fikk vel de fleste litt fnatt av Rossi-kopieringene. Og apropos Rossi;
Det har vist seg gang på gang, at presterer du å få Valentino Rossi litt på vrangsia, eller si f.eks. greier å få Den Gule Horde mot deg, så er veien kort fra likandes kar til direkte upopulær. Fansen er jo èn ting. Men det er jo ikke bare de som kler seg i gult og har nummer 46 overalt, men garantert også usedvanlig mange innen media, bransje, etc, som bevisst eller ubevisst mister sansen. Javisst skal Journalisten være objektiv, men kom igjen; mengden av Rossi-tilhengere er nok minst like stor der…
Så da kan man banne på at enhver usympatisk, klagende, tåpelig uttalelse kommer til å bli hyppig sitert.
Kaster man dessuten bensin på bålet, ved å klage på sykkel og slikt, altså tråkke arbeidsgiver på tærne og unnskylde seg selv, så har du det gående…

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 47.270s [Lap 3/8] 337km/h (Top Speed) 
2. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 1m 47.450s +0.180s [3/9] 342km/h 
3. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 47.521s +0.251s [6/9] 333km/h 
4. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 47.584s +0.314s [8/8] 340km/h 
5. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 47.612s +0.342s [2/4] 337km/h 
6. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 1m 47.659s +0.389s [6/8] 340km/h 
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 47.681s +0.411s [7/8] 337km/h 
8. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 1m 47.754s +0.484s [7/7] 339km/h 
9. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 1m 47.765s +0.495s [8/8] 343km/h 
10. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 47.791s +0.521s [2/7] 336km/h 
11. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 1m 48.132s +0.862s [7/8] 340km/h 
12. Aleix Espargaro ESP NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 48.218s +0.948s [6/7] 337km/h 

 

Vel. Hva tror du om morgendagen?
Tipp de fem første!